Webbhistoria 2020-01-28

Webb historia
År 2012
Centralt inom SPF har man kommit fram till att en hemsida är av stort värde - för såväl respektive distrikt som lokalförening.
Ur riktlinjer för SPFs hemsidor anger man målgrupper
Medlemmar och förtroendevalda
Potentiella medlemmar
Opionsbildare som media, myndigheter och politiker
Allmänheten
För webbpublicering och medlemsregister har SPF valt Webbtool från Föreningssupport
SPF Västra Rekarne började med en hemsida år 2013. På denna fanns enbart en bild av Lista Sockengård. Se bild nr.1.
P.g. av sjukdom hade arbetet stannat upp.
Hösten 2013
Valberedningen för SPF Västra Rekarne kontaktade Marianne Ahlqvist om att ta över och fortsätta på hemsidan. Marianne avböjde men föreslog att fråga Per hennes man. Undertecknad
Den 7 februari 2014
genomfördes en webbutbildning i Vuxenskolans lokaler i Eskilstuna under ledning av Ulla Höglund. Undertecknads första webbutbildning. Programvara Webbtool från Föreningssupporten.
År 2015
En webbsida lades upp. Sidan fungerade bra med såväl texts som bilder. Sidan upphörde att gälla då SPF centralt beslutat om ny programvaruleverantör för Webb och register.

Webb historia forts.
År 2016
2016-10-25 Webbutbildning Nyköping, ledd av Jan Lindskog
Ny programvara från EPI-server. Medlemsregistret MIRIAM kopplades tillsammans med hemsidan
SPF Västra Rekarne har kontinuerligt registrerade noteringar från februari 2017. Nya Webbredaktören kan visa strukturen

År 2018 - 2019
Programvaran har genom åren utvecklats. Manualen i synnerhet. Tillgängligheten för webbredaktören till webbsidan på nätet, har varit varierande -ofta långa väntetider i synnerhet under kvällar och eftermiddagar. I dag bättre tillgänglighet.
Miriam har utvecklas under åren där föreningen framöver torde ha nytta av kalenderfunktionen
December 2019
Av åldersskäl och efter fem år överlämnar jag hemsidan och mitt styrelseuppdrag i föreningen efter årsmötet februari 2019
Per Ahlquist