Taubekören bjöd på uppskattad musikstund

Onsdagen den 29/9 underhöll Taubekören. Ett 60-tal SPF-medlemmar hade bänkat sig vid kaffeborden för att lyssna på tio glada medlemmar av Taubekören.

• Det blev Evert Taube för hela slanten, förstås, när Taubekören uppträdde. Foto: Siv Blomberg

Evert Taube föddes som ett av 13 syskon på Vinga där pappan var fyrmästare. Första sången var Kalle Schewens vals där åhörarna glatt sjöng med. I fortsättningen var temat Fritiof Andersson, som antagligen speglade en bild av Evert och hans liv.

Taubemedlemmarna berättade om olika händelser och äventyr i Everts liv och vi fick lyssna till en del okända  visor om Fritiof Andersson, t.ex. ” Fritiofs avsked”,  ” Fritiof Anderssons polka”, ” Karl Alfred, Fritiof Andersson och jag” m.fl.

Sista visan var ”Fritiof och Carmencita”  där publiken glatt sjöng med. En mycket trevlig eftermiddag med föredömligt framträdande av Taubmedlemmarna och där vi fick höra  mycket om Everts liv och leverne. Ett extranummer framfördes på publikens begäran.

Text och bild: Siv Blomberg