Ordföranden har ordet  - Tankar om året som gått och året som kommer...

År 2020 blev inte alls som vi tänkt oss. Vi hade gjort som vi själva tyckte ett bra och omväxlande program för både våren och hösten. Det mesta fick vi ställa in. Inte alls roligt.

• Även Hertig Karl bär munskydd. Foto: Britt-Marie Rönnbäck

Vi har kunnat köra vandringar, boule, studiecirklar och motsv. Från november fick gymnastiken flytta utomhus. Någon träff med Egon Toft och hans musik-quis har det också blivit samt att vi varit på NK villan och ätit. Vi har också lyckats genomföra tipspromenader runt slottet. Guidning i sta´n med Eva Rosell-Henryson och guidningen på Slottet med Stina Palmberg Eriksson blev mycket uppskattade. Gympan fick fortsätta ute i november. Vi har på det sättet försökt ersätta att träffas inomhus med utomhusaktiviteter.

Många saknar gemenskapen

Samtidigt förstår vi till fullo att många har saknat att kunna träffas för en fika med trevlig underhållning eller föredrag av något slag. Tyvärr innebär detta att vi också har varit tvungna att ställa in planerade arrangemang i december såsom jullunch och stadsvandring på öster.

Nu står vi inför ett nytt år. När detta skrivs är situationen inte alls bra. Alltför många är smittade och vi vet inte hur länge nuvarande restriktioner med högst 8 personer kommer att vara. Alla hoppas vi på att kommande vaccinationer ska lösa upp den här situationen. Men många av oss kommer att få fira en ensam jul och nyår där kanske Tv är det enda sällskapet.

Vi måste hålla ut

Vi måste försöka hålla ut till det blir bättre framför allt för att undvika att själva bli smittade. Vi får gå ut och kan träffas ute. Det är otroligt viktigt för vår hälsa att ändå försöka gå ut varje dag. Kanske har Du redan uppmärksammat att Nyköpings kommun ordnar med tre vinterpromenader nämligen Vinterstråket, Vintergatan och Lilla Vintergatan. De är tillgängliga alla tider på dygnet mellan den 28 november och 10 januari. På slottet kan man göra en digital promenad och få mycket information. Nyköpingsguiden ger mer information om detta.

Länk till vinterpromenaderna

Vi är också tvungna att ställa in arrangemangen i januari. Lunch på NK-villan den 27 januari kvarstår. Därefter är vi beroende av de anvisningar som myndigheterna ger. Vi räknar med att kunna skicka ut ett nytt program till alla i januari. Med stor sannolikhet kommer det att innebära att vårt planerade årsmöte måste skjutas upp. Det är ju en demokratifråga att alla ska ha möjlighet att komma till ett årsmöte i en förening. Så vi återkommer med mer information.

Trots detta har vi ändå försökt göra en del. Både föreningen och distriktet har bevakat frågor för äldre gentemot kommun och region. I distriktet har genomförts en undersökning av samtliga vårdcentraler i länet som nu ska användas för att försöka förbättra dem för äldre. Centralt pågår det ständigt arbete för att förbättra äldres situation. Vi har uppmärksammat äldres situation framför allt under pandemin genom att aktualisera och bevaka frågor såsom att äldre inte fått den vård man har rätt till mm. Vi har framfört synpunkter till centrala utredningar och också i tidningar genom insändare. Det här är ett arbete som aldrig kan upphöra.

Kan du hjälpa till med dina datorkunskaper?

Vi har också genomfört utbildningar digitalt vad gäller digitala betalningar tillsammans med länsstyrelsen. Dessutom har vi haft några studiecirklar för att öka den digitala kunskapen och försöker nu också att utbilda vår styrelse. Men det här är ett område som vi måste bli bättre på. Vi måste också försöka hjälpa våra kamrater som inte är så bra att ta sig fram i den digitala världen. Fler måste få möjlighet att använda sig av dator, surfplatta och smarta telefoner. Eftersom det har varit svårt att träffas har det här blivit dubbelt viktigt.

Därför efterlyser vi om det kan finnas någon hos oss som har arbetat med dator och som kan ställa upp och hjälpa oss och därmed andra äldre som inte är lika bra på digitala medier. Hör därför gärna av Dig. Vi behöver Dig
Till sist – vi ses på det nya året som vi verkligen hoppas blir bättre än 2020. Ta hand om Dig.

En riktig God Jul och ett bättre 2021 önskar vi dig.
För styrelsen
Britt-Marie Rönnbäck
Kontaktuppgifter: brittmarie.ronnback@telia.com
Övriga kontaktuppgifter finns i vårt programblad