Månadsmöte i Tuna församlingshem 190909

Höstens första månadsmöte lockade ca 115 medlemmar. Catarina hälsade alla välkomna och alldeles extra en ny medlem.
Sedan välkomnade vi dagens underhållare Anders Tegner vars program hette "Narren minns". Anders började sin yrkesbana som lärare och arbetade i 25 år på Långbergsskolan.

• Anders Tegner "Narren Minns".
  • Skribent idag Inger Frisk.
  • Anders Tegner "Narren Minns".
  • Skribent idag Inger Frisk.

SPF Seniorerna Kiladalen

Sedan träffade han Lasse Lindberg och de inledde ett samarbete till Nyköpings 800 års jubileum. Anders blev "Narr" på olika tillställningar som anordnades i samband med 800-års jubileet.

Anders har alltid gillat att vitsa och förvränga ord. Han startade senare med en kamrat något han kallade "Gästa-bus". I nio år var han med på Hertig Karls marknad och då fick han lära sig att rida för att klara rollen som Hertig Karl som så stiligt red in i staden.

Dessutom har han medverkat och medverkar fortfarande som skribent i de olika gratistidningar som funnits i Nyköping. Den nuvarande tidningen heter Se hit. Anders avtackades med applåder och några ljus som han kan lysa upp höstmörkret med.

Efter välsmakande kaffe och goda smörgåsar fortsatte Catarina med diverse information. SPF firar 80 år i år. Alla kommittéer informerade och flera aktiviteter är redan igång. Bad, canasta, boule vandringar, fågelskådning. Info om kommande resor.

Röstning om nästa års landskapsresa. Flest röster fick Öland. Återträff planeras snart efter resan till Dalarna i juni.

Intresse finns att starta en sånggrupp. Björn Lövgren kan leda den och Gunnar Löfling kan spela gitarr. Förslag att intresserade träffas 12.30 på nedre våningen och tränar före våra månadsmöten.

När vi valde valberedning på årsmötet fattades en 5-e medlem. Nu är Sven-Erik Karlsson tillfrågad och dagens månadsmöte godkände att vi väljer Sven-Erik som medlem i valberedningen.

Margareta Roos informerade från KPR. De träffas 5 ggr/år och inför dessa möten har man förmöte där man har tagit upp frågor som ska diskuteras. KPR mötet den 6/9 hade framför allt handlat om Säkerhet. GPS larm. Nattkameror mm.

1/10 anordnas en "Äldremässa" på Träffen med utställare och föredrag. Från 09.45-16.00 gratis entré och öppet för alla.

Vi avslutade med lotteri med fina vinster. Fin bricka med frukt. Catarina tackade alla som kommit och vi återvände hem efter en trevlig em.

Vid pennan: Inger Frisk

Bild: Ingegärd Nylund

SPF Seniorerna Kiladalen

Fler bilder finns i bildgalleriet klicka här