Resultat Hjärnkoll 190509.

Torsdagen den 9 maj åkte ett gäng från SPF Seniorerna Kiladalen till Åsa Folkhögskola för att deltaga i SPFs kunskapstävling Hjärnkoll. I laget ingick Klas Roos, Lars Gustafsson, Sven-Erik Karlsson samt Håkan Nilsson som reserv.

• Hjärnkoll 190509
  • Kiladalens lag i Hjärnkoll 2019.
  • Näckrosens vinnande lag med Anki från distriktet i mitten.
  • Hjärnkoll 190509
  • Kiladalens lag i Hjärnkoll 2019.
  • Näckrosens vinnande lag med Anki från distriktet i mitten.

SPF Seniorerna Kiladalen

I tävlingen på Åsa deltog 10 lag från sörmland: Eskilstuna, Strängnäs, Trosa, Oxelösund, Näckrosen-Katrineholm, Nyköping, Mariefred-Åker, Malmabyggden, Linden-Katrineholm samt Kiladalen.

Tävlingen på Åsa är DM för SPF sörmlandsdistrikt. Segrarlaget i Sörmlands DM går sedan till riksfinal, vilken avgörs under hösten.

I tävlingen är det 8 ämnesområden och under varje omgång skall 16 frågor besvaras. I första omgången deltager alla lag, de 3 bästa går direkt vidare till semifinal. Näckrosen, Trosa och Mariefred vidare.

I andra omgången deltar de 7 lag som ej gick vidare från första omgången. Nyköping, Kiladalen och Eskilstuna vidare.

I semifinalen deltar de 6 lag som tagit sig vidare från första och andra omgången. De 3 bästa går till final. Näckrosen, Mariefred-Åker och Nyköping vidare till final.

I finalen segrade Näckrosen före Mariefred-Åker med Nyköping på tredje plats. Både Näckrosen och Mariefred-Åker hade 11 rätt på de 16 ordinarie frågorna. Segrare korades genom utslagsfrågor. Näckrosen segrade efter finalens tredje utslagsfråga.

Laget från Kiladalen gratulerar Näckrosen till segern och önskar lycka till i riksfinalen.

Text: Sven-Erik Karlsson

Bild: Håkan Nilsson