Resor 2018

Julbordskryssning med M/S Cinderella 3-4 december.

Den 3 december reste 56 personer, varav 49 från Kjula och 7 st. steg på bussen i Strängnäs till Stockholm.
I Stockholm gick vi på M/S Cinderella för den sedvanliga julbordskryssningen till Mariehamn. Intresset för denna trevliga resa är mycket stor. Ett antal personer som stod i kö för resan kunde inte följa med. Därför planeras två resor till nästa år om intresset är lika stort.
Trots att det gungade rejält på havet verkade alla nöjda och glada efter resan, som avslutades den 4-12 med hemkomst till Kjula.

....................

Lars Lerins museum, Karlstad.

Den 18 oktober åkte 33 medlemmar till Karlstad för att besöka Lars Lerins konstmuseum vid Sandgrund. Där fick vi en guidad visning, som beskrev Lars Lerins liv och målningar.
Han föddes 1954 i Munkfors, och vistades där mycket hos sin farmor. 1980 till 1984 gick han på Valands konsthögskola. Från 1984 till 1996 bodde han vid Lofoten i Norge, där han inspirerades av det nordiska ljuset när han målade. 1996 flyttade han tillbaka till Karlstad och Hammarö där han nu bor och målar.
Vid utställningen i Sandgrund fick vi se många motiv från Lofoten av fåglar, björkdungar mm. Lars Lerin är även en känd författare, och blivit belönad med Augustpriset i kategorin årets svenska fackbok 2014 för sin bok Naturlära.

..................

Chess på svenska teatern i Helsingfors.

Tisdagen den 25 september reste 39 personer från Kjula kiosken via Strängnäs till Stockholm.
I Stockholm gick vi ombord på Viking Line M/S Gabriella för resa till Helsingfors. På båten fick vi 3 rätters middag, vilken var mycket bra. På kvällen hade ett trivsamt umgänge.
Dag 2 kom vi på morgonen fram till Helsingfors. När klockan var 12.00 befann vi oss på Svenska teatern och såg musikalen "Chess". Musikalen bjöd på dramatik, kärlek och farligt spel, men framförallt musik i världsklass. Föreställningen blev mycket uppskattad.
Dag 3 var vi vid 10-tiden åter i Stockholm efter en stormig resa
över Östersjön.
 / Susanne Ringdahl.

................

"Ut i det Blå 8 augusti".

En resa "Ut i det Blå" är alltid en spännande upplevelse. Vi började bussresan i Kjula, och via Strängnäs styrdes bussen mot ett okänt mål.
Det i förväg okända målet var Borensberg i Östergötland. Vi var 51 medlemmar som den 8 augusti deltog i resan.
I Borensberg gick vi ombord på båten Wasa Lejon som förde oss genom ett antal slussar till slussarna vid Berg. Under resan intog vi en god måltid.
En resa på Göta kanal var en speciell upplevelse. Byggandet av Göta kanal är ett av Sveriges största byggnadsverk. Bygget påbörjades år 1810 och slutfördes år 1832. Det var inte mindre än 58000 soldater som deltog i detta gigantiska projekt.
 / Torbjörn Olsson.

..................

"Macken, TV-serien på scen" 27 april.

Den 27 april reste medlemmar ur föreningen till Stockholm. Resan började i Kjula, men hade också en anhalt i Strängnäs. Tyvärr var inte resan problemfri. Ett antal olyckor efter vägen störde resan. Vi fick bland annat åka gamla vägen från Södertälje till Stockholm.
Resans syfte var att på Cirkus ta del av föreställningen "Macken-TV serien på scen". Innan föreställningen intogs en mycket god måltid. Själva teaterföreställningen var mycket uppskattad, inte minst genom den humor som genomsyrade föreställningen.
 / Susanne Ringdahl.

.................

Kryssning med M/S Cinderella 4-5 mars.

Den 4-5 mars genomfördes en resa med M/S Cinderella. Resan startade i Kjula. Det var 41 personer som deltog, varav 2 som anslöt i Strängnäs.
När vi kommit till båten fick vi kliva på direkt. Efter att vi fått våra hytter, fick vi ta del av en mycket god buffè med dryck. När vi ätit bjöds det på underhållning av Roger Pontare. Lite senare var det Fantastik Four som underhöll.
Efter morgonens frukost var det några som gick på spa. Vi fick också ta del av musik mm. Alla verkade nöjda med resan. Tack till våra duktiga chaufförer.