Frilufsarna vid Stengärde, Kungsör 2021-10-13

Det var en efterlängtad nystart med möjligheter med samåkning till frilufsarnas aktiviteter i skog och mark. Nyheten togs emot med glädje.

• Samling vid en av de öppna källorna med klart vatten. FOTO: Leif Korsman.
  • Släpande solstrålar lyckades inte riktigt nå ner till matsäcksätarna. FOTO: Roger Stark
  • Säsongens fjärde promenad avklarad. FOTO: Leif Korsman
  • Samling vid en av de öppna källorna med klart vatten. FOTO: Leif Korsman.
  • Släpande solstrålar lyckades inte riktigt nå ner till matsäcksätarna.  FOTO: Roger Stark
  • Säsongens fjärde promenad avklarad. FOTO: Leif Korsman

Det var en efterlängtad nystart med möjligheter med samåkning till frilufsarnas aktiviteter i skog och mark. Nyheten togs emot med glädje och några som tvingats avstå frilufsarnas aktiviteter halvtannat år återkom till gemenskapen. Vi räknade samman till 24 medlemmar från SPF Seniorerna Eskilstuna onsdagen 13 oktober promenerade i naturskyddsområdet Stengärde. På studiebesök var också Ulla som anordnar liknande promenader i Stockholsmiljö.

När alla klarat av den besvärliga rullstensåsen väntade trollskog med öppna källor och dessutom en varggrop.

Mitt i trollskogen hade redan några motionärer, på tips från dagens ansvarige ledare, Leif Korsman, avvikit från stigen för att plocka trattkantareller.

Matsäcken intogs vid en mycket trevlig rastplats där den frikostiga höstsolen ändå inte riktigt nådde ner mellan träden för att bidra med värme.

På återvägen fanns ännu mera trattkantareller i skogsslänten till glädje för dem som ville ha en svampmacka till kvällen. Efter återsamlingen vid bilarna var det till och med några som försvann in i skogen igen med ”trattkantarellglasögonen” på sig.

Besöket vid Stengärde utgjorde höstsäsongens fjärde promenad. Det betyder att det återstår tre utflykter innan vi gör årsbokslut. Om inget oförutsett inträffar med Covid-19 kan samåkning åter erbjudas till promenaderna 3 november och 24 november.

OBS! Ny samlingsplats 3 november.

Inför promenaden onsdagen 3 november samlas frilufsarna vid Dollarstore (ny granne med Ica Maxi och Biltema) för avfärd klockan 10:00. Passagerare betalar 20 kronor till chauffören. Då ska vi till Kungsörsleden, i Kungsör. Där finns en bana som i sin fulla längd är 7 kilometer, men där en bana på cirka 5 kilometer rekommenderas.

Glöm inte matsäcken.

Om promenaden och banan i Kungsör vet Hans Löthman mera, telefon 073 959 88 20.

Text: Roger Stark