Medlemsträff 2020-10-12

Trevlig underhållning med Smeklang.

SPF Seniorerna i Eskilstuna bjöd in till Månadsträff 12 oktober på SC med underhållning av Smeklang, en grupp i Smedbälgarna. För dagen ansvarade 4 spelmän för underhållningen och till sin hjälp hade dom tre dragspel, ett Durspel (2-radigt dragspel), trummor och en bas. Underhållningen inleddes med Andrew Walters, Afton på Solvik, därefter spelades Erik Franks, Novelty accordion och sedan en italiensk komposition, Anema e core. Så var det dags för ett Sven Ingvars medley. Sven Ingvars var det första dansband som tog in dragspelet i dansbandsorkestern.
Durspelet (2-radigt dragspel) fanns med vid två melodier som spelades, där Durspelets "vassare" toner kom fram fint. Totalt spelades 16 låtar, bland annat av Calle Jularbo, Owe Törnqvist och ett Edvard Persson medley. Ett omväxlande och trevligt program med lite gammalt och lite nyare musik, lite långsamt och lite mer fartigt. Pga rådande pandemi kunde max 35 SPF-medlemmar delta. Nöjda med musikunderhållning en måndagseftermiddag och möjlighet att prata med andra människor på 1 meters avstånd över en kopp kaffe.

Text: Marianne Rohlén Foto: Inga Wolfram