Liljevalchs vårsalong

Onsdagen den 11/3 reste 39 medlemmar i SPF Seniorerna Eskilstuna till Stockholm
och Liljevalchs vårsalong.

Under en timslång guidad visning fick vi höra berättelser om c:a 60 speciella verk ur samlingen som bestods av 330 verk från 170 konstnärer.

Liljevalchs vårsalong är en kär, omtvistad och livaktig tradition sedan starten 1921. Under åren 2018-2019 hade vårsalongen över 100.000 besökare, siffror som visar på dess unika dragningskraft. Förklaringen till vårsalongens vitalitet och lyskraft kan var i dess bredd och öppenhet för olika konstnärliga uttryck, i mötet mellan yngre (18års gräns) och äldre deltagare av professionalism och amatörism i dess bästa mening.

Juryn för årets salong var konstnären Lars Lerin och Bea Szenfeld, konstnär och designer, samt Liljevalchs chef och ordförande Mårten Castenfors. Det var ett tufft jobb för juryn som hade 3.000 ansökningar/verk att ta ställning till. Valet föll på verk från 97 kvinnor och 73 män.

Det mest spektakulära på utställning får man nog säga var den levande japanska svampen Koubocha som matades varje dag med en sockerlösning. Repen var till för att inte svampen skulle rymma.Den kunde bli din för 450.000 kr. Frågan man oundvikligen måste ställa sig efter ha sett hela utställning är: vad är konst?? Denna salong innehöll det mesta allt från tovade fåglar för 6.000 kr styck till föreställande tavlor mm.

Vår lunch intogs på anrika Hasselbacken med sina stora panoramafönster Under tiden deltagarna avnjöt köttbullar på gammalt vis så seglar ett gigantiskt fartyg med en lika gigantisk last, Guld bron från Kina, sakta förbi till medlemmarnas förtjusning. Mätta och belåtna och fulla av intryck efter en fantastisk dag återvända vi så hemåt.

Text och bild: Veronica Ankarfjärd