Nyhetsbrev från skolodlingsprojektet

Detta är ett nyhetsbrev från Hälsoträdgården Lunden som en fortsättning på de samtal som förts mellan trädgården och föreningarna.

Förstudie Oxelösunds skolodling
Nyhetsbrev 2020-10-15

Hälsoträdgården Lunden startar ett pilotprojekt tillsammans med D-skolan redan nu i höst.

Eleverna odlar vitlök, perenna grönsaker och penseer nu i höst och fortsätter sen till våren. De odlar på c:a 100m2 på vår mark.

Vi kommer att behöva täckmaterial till våra och skolans odlingar.

Era medlemmar kan bidra med de löv som krattas i trädgårdarna nu i höst. Packa löv i plastsäckar och ställ på vår parkering. Vi sprayar sen med bokashikultur(bakterier för fermentering) och låter löven komposteras över vintern för att sedan användas i odlingarna. Det är viktigt att säcken är hel och tät. Eventuella sniglar eller ägg överlever inte i den sura kulturen.

Om du gör bokashi hemma men inte har plats för all kompost kan du skänka den till oss vi har en tunna där vi lägger det material som är färdig komposterat.

Förökning av växtmaterial som tex bärbuskar

Gör en avläggare, dvs böj ner en gren fäst den mot marken och lägg över lite jord där grenen ansluter mot marken. Kolla efter några månader om rötter bildats. Då kan grenen skiljas från moderplantan och planteras i en kruka. Din nya bärbuske kan sen användas i skolodlingen.

Tänk på att moderplantan är frisk och att märka upp med sortnamn.

Vid frågor kontakta Benita Hedman Runesson Hälsoträdgården Lunden

benita@halsotradgarden.se eller 073 655 4982

Ps Vi ska beställa ekologisk sättpotatis nästa vecka, är någon intresserad av att köpa det i vår trädgårdsbutik i vår? Om intresse finns beställer vi lite extra, sms:a eller mejla på ovanstående kontakt uppgifter.