DO-konferensen 6–7 oktober

Sammanfattning från DO-konferensen 6–7 oktober i Stockholm.

Förbundsordförande Eva Eriksson

Den i augusti genomförda andra delen av vår kongress blev en bra kongress med flera för vår organisation goda beslut. Vi jobbar nu intensivt med påverkan på våra partier inför kommande val.

Förbundssekreterare Peter Sikström

Kongresserna i fortsättningen blir 2023 en fysisk sådan liksom 2025 och det nya kongress systemet börjar därefter med varannan fysisk och varannan digital.
De nya stadgarna kan vid lokala behov kompletteras av arbetsordningar.
Lokal uppbörd införes from 2022 för alla föreningar, dock senast 2023. 2022 är ett övergångsår.

De nya stadgarna gäller från årsskiftet och man måste informera om detta vid kommande årsmöte.
Stadgarna kommer att finnas på nätet att ta ut och dessutom skall organisationsnumret tillföras.

Alla föreningar skall från 2022 heta SPF Seniorerna + föreningsnamnet.
Beslut om vänmedlemsskap måste tas upp vid årsmötet och fastställas med en avgift för detta.
Förbundsråd (alla DO) införes och blir enbart rådgivande.

Flera projekt pågår inom Förbundet: God och nära vård med A-C Baar som ansvarig och projektet Ensamhet med Åsa Österberg som ledare.

Sammanfattning från DO-konferens.pdf