Limmareds Glasbruk

• 1.	Kristina Berg, Bengt-Åke Johansson o Ann-Marie Andersson
  • Gunnel Skattberg, Håkan Dahl, Ing-Britt Dahl o Annika Björn
  • Olika Absolutflaskor

45 medlemmar i SPF Norra Kind åkte till Limmared 2 april för att få höra om glasbruket och även se en del. Thomas Gustavsson från Limmared Hembygdsförening pratade om brukets historia och även nutid.
Bruket startades 1740 av Gustaf Ruthensparre och är Sveriges äldsta glasbruk, tätt följd av det 2 år yngre Kosta. Det övertogs 1853 av Fredrik Brusewitz, som mångdubblade driften. Från början tillverkades bruksföremål, som flaskor, dricksglas o apoteksglas. Några år senare började även servisglas tillverkas. Framåt 1950-talet blir det produktion av endast bruksglas och allt helautomatiserades med 5 produktionslinjer. Idag tillverkas 1,5 milj förpackningar/dygn av 460 anställda, som arbetar 24 tim/dygn o 365 dagar/år. Den mest kända produkten är många olika varianter av Absolut Vodklaflaskor där tillverkningen är 128 milj flaskor/år. Vi fick gå och titta på en linje, där det tillverkades flaskor till Amaroneviner, otroligt att se och väldigt varmt. Bruket köptes på 1960-talet av AB Plåtmanufaktur i Malmö, som i sin tur 1999 köptes av brittiska Rexam, som i sin tur 2007 sålde hela sin glasdivision (tolv bruk) till irländska Ardagh Glass. Limmared är idag Sveriges enda kvarvarande förpackningsglasbruk.

Efter mycket intressant föredrag om bruket, tackade vi Thomas och de flesta gick till Glasets Hus för en god lunch