Julmarknad på Marstrand

• Solveig o Ola o Ann-Marie på väg från båten
  • Jan och Ulla
  • Landstigning av Barbro och Elsy
  • Solveig, Ola, Bosse o Anita vid kuren.
  • Gilbert, Jan o Björn vilar en stund bland matbodarna inne på fästningen.
  • Stämningsfullt på borggården
  • Maten smakade gott efter shoppingen
  • Kaffe på maten för Gunnar och Marianne
  • Det fanns även förfriskningar
  • Solveig o Ola o Ann-Marie på väg från båten
  • Jan och Ulla
  • Landstigning av Barbro och Elsy
  • Solveig, Ola, Bosse o Anita vid kuren.
  • Gilbert, Jan o Björn vilar en stund bland matbodarna inne på fästningen.
  • Stämningsfullt på borggården
  • Maten smakade gott efter shoppingen
  • Kaffe på maten för Gunnar och Marianne
  • Det fanns även förfriskningar

Fredag den 9 nov åkte drygt 40 medlemmar i föreningen till Marstrand för att besöka julmarknaden på Carlstens fästning som började byggas 1658. Finns mycket att läsa om den, men det som är väldigt känt, är ju att Lasse-Maja satt här 1813-1838. Vi gick av bussen på Koön vid hamnen och efter en några minuter lång färjetur, gick vi av på Marstrand. Ön är ganska backig och efter en något mödosam promenad, kom alla upp till fästningen. Där kunde vi njuta av hur fint de pyntat för att vi skulle få lite julstämning. De flesta gick genom gångar och uppför trappor till fiket för en kopp. Vi kunde sedan gå runt och titta på vad som fanns att erbjuda. Många duktiga hantverkare fanns det, utbud av allehanda gott att äta, kort sagt, det mesta som brukar finnas på julmarknader. Vi fick en väldigt god lunch i restaurangen och när alla var nöjda, promenerade vi ner till färjan igen. Vi hade tur med vädret men när vi satt oss på bussen, kom regnet. Efter ett par timmar i bussen kom vi lyckligt hem.

Inskickat av Inger Nilsson