Sommarhälsning från ordförande

Var rädda om varandra och glöm inte bort ensamma äldre som Ni kanske har i Er närhet.
Roy Olausson Ordförande

Länk till brevet Läs brevet eller skriv ut

Sommarhälsning

Stundande midsommarhelg kommer de flesta av oss att fira lite annorlunda än vad vi brukar göra. De lite större arrangemangen på hembygdgårdar, fritidsområden, bostadsområden m.m. är inställda pga. Corona pandemin. Så det blir nog ingen dans runt midsommarstången med barnbarnen i år. Dock måste vi alla göra det bästa av situationen, för det finns mycket vi kan göra inom ramen för gällande rekommendationer. Ni som har möjligheter att resa, så tillåter rekommendationerna oss att resa i hela Sverige. Detta kan ge oss många nya intryck och upplevelser i vårt vackra Sverige. Det är som myndigheterna säger, det är inte resan i sig som ökar risken för smittspridning, utan det är hur vi håller distans på platser som vi besöker som är viktigt.

Vi vet ju att frisk luft, rörelser och kompisar är bra för hälsa och välbefinnande. Sommar, värme och sol gör det enklare att umgås utomhus. Det finns mycket man kan göra om man inte har möjlighet att resa. Gå in på vårt förbunds hemsida www.spfseniorerna.se och öppna sidan "information om Corona" så finns det en mängd idéer hur man kan umgås på olika sätt utan att utsätta sig för onödig smittspridning.

Huvuddelen av vår verksamhet i SPF Seniorerna Bogesund ligger nere sedan
11 mars då vi hade vår sista månadsträff innan Corona pandemin satte stopp för fortsatt verksamhet. Det som vi alla undrar över nu är hur länge detta skall pågå. Lyssnar man på myndigheterna så kommer vi även under hösten påverkas av pandemin. Det gäller att försöka anpassa sig till en ny vardag och hålla ut.

När det gäller SPFs verksamhet återkommer jag i slutet av augusti/början av september med information.

För att nå så många medlemmar som möjligt med information via mail, så har vi i styrelsen gått igenom listan på de som ej har mail och det har inneburit att vi fångat upp ytterligare mailadresser till medlemmar. Vi når idag ca 85% av våra medlemmar via mail. Detta är mycket bra i en seniorförening. De som inte har mail är, med något undantag, äldre än 80 år.

Vår medlem Lena Tjäder har tagit initiativ till en frågesport som mailas ut med jämna mellanrum. Lena gör frågorna, så passa på att roa Er med att svara på frågorna och maila in svaren.
Ni som vinner varje dragning får en biljett till en lite större fest som räkafton, medlemsfest, jultallrik eller motsvarande som vi förhoppningsvis kan ha i höst. Annars ligger priset kvar till senare tillfälle. Tack Lena för initiativet.

Till sist vill jag önska Er alla, trots omständigheterna, en trevlig midsommar och en trevlig sommar där vi tar tillvara de möjligheter som finns för Ert välbefinnande.

Roy Olausson roy.olausson48@gmail.com Tel 0708-290455 Ordförande