Om vår förening

SPF Seniorerna och vår historia

• Vår historia

SPF Seniorerna bildades med namnet Sveriges Folkpensionärers Riksförbund, SFRF, 1939 i Göteborg med omnejd och bestod till stora delar av kommunister och syndikalister.
I början av 1940-talet fanns cirka 500 000 ålderspensionärer över 67 år. 62 procent av dem hade så låga inkomster att de fick behovsprövade bidrag främst så kallat fattigvårdsunderstöd. Allmän folkpension började betalas ut 1914 till alla medborgare som fyllt 67 år. År 1947 fick fortfarande 16 procent av de äldre pengarna från fattigvården.
Idag är antalet seniorer 65+ mångdubblat till cirka två miljoner människor och ungefär var fjärde röstande svensk är numera pensionär.

Tidaholmskretsen Historisk tillbakablick
Tidaholmsbygdens SPF-förening, som förkortades SFRF, bildades 1983 och var alltså 35 år 2018. Första styrelsemötet hölls den 7 september i Vuxenskolans lokaler på Torggatan 4. Styrelsen bestod av sex medlemmar med Carl Scherman som ordförande. Övriga i styrelsen var Gunnar Kling, Elsa Holmvik, Anna-Lisa Blomqvist, Anna-Lisa Ingesson och Gerhard Andler, alltså lika många kvinnor som män. Årsavgiften var 125 kronor.
Det meddelades att man fått ihop sammanlagt ca 50 medlemmar de första månaderna. Målet var att ha 100 medlemmar vid årets slut, Man hade i början ett samarbete med Hjo, när det gällde programmet. 35 år senare har vi 325 medlemmar och styrelsen har 9 medlemmar.