Hösten

Referat från höstens promenader / vandringar o de korta promenaderna

2024-11-26  

Som avslutning på höstens planerade längre promenader startade vi  i Timmersdala, på ICA:s parkering,  och gick förbi gamla stationshuset och vidare upp förbi kyrkan  

 Efter att ha gått runt samhället kom vi till "Tappen", där vi fikade,  en del tog en räkmacka,  andra en ostmacka.   Tack Ann för en fin  promenad   i Timmersdala.    

2024-11-19                       Höstens trettonde promenader

Vi som gick den längre rundan började på Ishallens parkering och gick förbi Karstorps konferenscenter till KSS,  förbi huvudentrén och runt sjukhuset.

Konstverken beskådades innan vi fortsatte till Ryds ängar  . . .

    .   . där vi fikade uppe på grillplatsen.

   Skönt att sitta en stund innan vi vände  åter till parkeringen.  Tack Britt-Marie för en fin promenad.

Korta rundans deltagare vandrade på Billingen och .. 

   .  . njöt av utsikten över stan. 

Solen och fikat värmde.

Fin bild över Åstorpssjön med rimfrost i gräset.

 

2024-11-12                        Höstens tolfte promenader

Med Peter som stigfinnare gick dagens längre promenad  .. . .

    . ..   på stigar från Utsikten ovanför Cementa. Fikat infogs vid dammen.

Sedan gick vi ett stycke på Billingeleden.

Tack Peter för en fin runda

Korta rundan

Här är ett glatt gäng som fikar.

2024-11-05                        Höstens elfte promenader

Från Golfbanans parkering  gick dagens vandring  till Hentorps scoutstuga.

Där fikade vi innan vi gick tillbaka till parkeringen  via Kajsas kulle

Korta rundan

Bara glada miner.

2024-10-29                         Höstens tionde promenader

Från Karstorps konferenscenter vandrade vi,  15 pensionärer och fyra hundar, runt Karstorpssjön under Elisabeth Carlbos ledning .

 Fikapausen var på vanliga stället vid broarna där hundarna lekte med varandra och hittade en boll i vassen ..

Korta rundan

  En bild på dagens vandrare.

2024-10-22                          Höstens nionde promenader

Dagens båda promenader,  både den längre och den korta ,  startade på parkeringen vid Utsikten ovanför Cementas brott .   De som gick den korta gick en slinga på 2 km i fårhagen medan den längre var en slinga på 5 km ner genom fårhagen,  upp gamla järnvägsbanken till Eklunds bildemontering där den svängde höger .

Gemensam gruppbild innan vi startade

Korta rundan var en slinga i fårhagen

Skönt att gå i det fina höstvädret

Längre rundan

Fika vid dammen

Nu är vi nästan tillbaka till Utsikten.    Fin runda.   Tack Britt-Marie .

2024-10-15                          Höstens åttonde promenader

Birgitta ledde oss  från  Ishallens parkering till Aspö .

( dålig bild ) o vidare genom skogen till Karstorp och till rastplatsen vid sjön.  

Efter att ha rundat sjön kom vi tillbaka till parkeringen.  

Korta rundan

Fin höstbild

Två vandrare i det fina höstvädret .

2024-10-08                            Höstens sjunde promenader

Från Öglunda kyrka gick vi vägen uppför Jättadalen.

Det gick ordentligt uppför .

Vi svängde söderut när vi var uppe.  Hur kommer vi över här ?

Fin utsikt på många ställen. . 

Korta rundan

I dag var vi bara två.   Men vi hade det trevligt.

2024-10-01                             Höstens sjätte promenader

Från Ishallens parkering vandrade vi,  10 personer och två hundar,  under Lenas ledning  genom Ulveket uppför och uppför tills vi kom till gamla Lerdalavägen där vi sedan korsade den nya Lerdalavägen innan vi tog vägen ner mot Hasselbacken .

 Där finns en fin rastplats där vi fikade innan vi  tog oss ner till utgångspunkten.  Lena,  Grattis på förelsedagen och tack  för en fin tur.

Korta rundan

I dag var vi fyra som gick den korta rudan.  Som vanligt fikade vi vid Åsbotorpssjön.

2024-09-24                              Höstens femte promenader

En imponerande och trevlig vandring längs gärdesgårdarna i oxadrevet i Skultorp.Fortsätting över Kullarna mot Kullabolet.

Vi var inbjudna till Jon Månsgården där Karl Ivar Ekesbo mötte upp (på sin dotters Lisas gård) och berättade om Skultorp  på 1700 talet. Skultorp hade då fler invånare än Skövde.Linne' besökte Skultorp på sin resa genom Sverige.

Efter fikat gick vi ut och tittade  på den ganska nyrenoverade gården med anor från 1700 talet. Linné har nämnt bäcken med så rent vatten som rinner ner i kvarndammen. Tack Karl Ivar Ekesbo för  en fin information!. 

Korta rundan lockade två personer, tråkigt att det inte var fler för det var en fin runda i härligt väder. 

  Vi som vandrade hade treligt med många glada skratt.

 

2024-09-17                             Höstens fjärde promenad

Från Elins källa gick vi under Ullas ledning  den gula slingan på 5 km i fel riktning för annars hade vi kommit för snabbt till fikastället.  

Nu är vi snart framme.

Det finns stenar att sitta på.

 

2024-09-10                                Höstens tredje promenad o den andra korta rundan

Från Sjötorpssjön i Skultorp  vandrade ett gäng under Lars ledning .

.Fikapaus i ett vindskydd. 

2024-09-03                                  Höstens andra promenad o den första korta rundan

Från Böja kyrka åkte vi  till en parkering nära den nerlagda  industrin i Böja .   Därifrån gick vi en skön runda  på nästen 7 km under Anns ledning .  

Vi passerade huset där "Pöjkera i Böja "  bodde .

 Vid stenmuren längs byvägen fikade vi.  Tack Ann för en fin tur .  

2024-08-27                                  Höstens första promenad

Höstens första promenad startade vid Hagenstugan på Billingen.  

Under fikapausen vid den sista rastplatsen längs Hållsdammen planerade vi höstens promenader .  Programmet fins på hemsidan under Aktiviteter .    Sedan fortsatte vi runt Åsbotorpssjön innan vi kom tillbaka till Hagenstugan