Sommarbrev

Information från våren samt planer inför hösten.

• Badväder

SOMMARBREV ÅR 2020.

Hej alla vänner i SPF Seniorerna ELIN!

Mitt i allt elände med "co-vid 19", påtvingad social distansering och en sällsynt lång, seg och kall vår kom plötsligt sommaren med mycket sol och värme. Där har vi något att glädja oss åt. Jag har hela våren längtat efter att få ta mig ett utomhusdopp i en svensk insjö. För några veckor sedan gick denna längtan i uppfyllelse. En skön simtur i sjön Viken och de senaste dagarna har jag svalkat mig i Vänern.

Jag längtar än mer än en simtur efter att få skriva ett brev till er ELIN-medlemmar som inte styrs av "Covid 19, Corona". Jag längtar efter att berätta om kommande aktiviteter. Jag längtar efter träffar på Finnhovi. Jag längtar efter att vi kan starta upp våra studiecirklar. Jag längtar efter studiebesök. Jag längtar efter ELIN-resor. Jag längtar efter gemenskapen i SPF ELIN, som betyder så mycket för många av oss. Tyvärr måste vi längta ytterligare ett tag.

En liten ljusning på tillvaron är att vi nu får lov att träffas utomhus. "Kvar i Stán" körde igång tisdagen den 23 juni och fortsätter hela sommaren. Information kommer finnas på vår hemsida + att det går ut ett e-postmeddelande torsdag alt fredag veckan före.

Höstens första cykeltur äger rum torsdagen den 20 augusti. Då cyklar vi runt på den vackra ön Brommö i Vänern. Vandringarna startar tisdagen den 25/8. Detaljer kommer på hemsida och via e-post.

Höstens medlemsmöten är sedan lång tid tillbaka planerade och bestämda. Föreläsare och underhållare är kontrakterade. Aktivitetskommittén har nu det tvivelaktiga nöjet att allteftersom tiden går häva dessa kontrakt. Så mycket är i dagsläget klart. Det blir inget medlemsmöte den 19 augusti. Jubileumsfesten, ELINs 10-årsfirande den 5 september, är flyttat till den 12 december. Hoppas vi kan genomföra programmet då men risken är stor att det blir ett +10 års-firande 2021. Jag är rädd för att det dröjer innan vi åter är igång.

I bifogade fil ser du hur höstens program var tänkt. Den dagen restriktionerna hävs, kuggar vi in i programmet så fort som det bara är möjligt.

DISTRIKTSSTÄMMA 2020

Stämman skulle genomförts den 1 april, men fick av kända skäl uppskjutas. Den 26 maj genomfördes den digitalt. Distriktsordföranden, Rune Kjernald, lade ner ett enormt arbete på att få alla elektroniska och digitala trådar att samarbeta. Det fixade han snyggt. Sedan återstod det att få dryga 40 pensionärer, distriktets valda delegater, att förstå tekniken. Det var inte lika lätt. 20 minuter efter utsatt tid kunde mötet påbörjas och drygt en timma senare var det genomfört. Val, beslut och andra handlingar står att finna på distriktets hemsida. Vår nya distriktsordförande heter Ella Johansson. Vi i Elin känner henne mest som den som fixat de enormt uppskattade
körövningarna på Kinnekulle Ring. Det känns tryggt att det är Ella som tagit över efter Rune.

Kongress 2020

Kongressen är genomförd till del. Även detta skedde digitalt. De beslut som togs och vad som ännu inte är avklarat går att läsa på förbundets hemsida.

Eva Eriksson fortsätter som vår förbundsordförande i ytterligare tre år. BRA!

· I bifogad fil framgår det tänkta programmet för hösten 2020. De underhållare / föreläsare vi missat under våren och hösten kommer vi naturligtvis försöka kontraktera vid ett senare tillfälle.

· På hemsidan finns planerade gemensamma resor tillsammans med de tre övriga SPF-föreningarna i kommunen. Får avvakta när de kan genomföras.

· Avslutningsvis!! ELINs tröja. Elegant. God kvalitet. Kontakta vår kassör Brittmarie Eriksson om du vill klä dig snyggt och samtidigt visa vilken förening du tillhör. Subventionerat pris. Endast 100:- kr. Se bild i bifogad fil.

Ta nu väl hand om er alla ELIN-medlemmar. Vi träffas när vi kan.

Vi möts igen, sjöng Vera Lynn som avled 103 år gammal i förra veckan, och visst skall vi träffas igen! När det blir vet vi inte, men trevligt blir det när det blir.

Sommarhälsningar // Bosse Harder ordf