Riksmästerskap

SPF Seniorernas förbundsmästerskap i boule 25-26 augusti.

I helgen avgjordes riksmästerskapet i boule. Spelet var förlagt i Falkenberg där en massa glada pensionärer hade samlats.

Indelning i klasserna mix trippel, damtrippel och herrtrippel. Vi var ett lag från Karlsborgs som deltog. Eivor Eriksson, Solveig Ludvigsson och Carin Brandberg. Solveig fick ersätta Anita som tråkigt nog inte kunde följa med på grund av sjukdom.

Vi åkte ner till Falkenberg på fredag och passade då på att bekanta oss lite med boulecentret där tävlingarna avgjordes på lördag och söndag.

Totalt var det 146 lag anmälda fördelade på damtrippel 36 lag, herrtrippel 34 lag och mix-trippel 76 lag.

Då det var så många lag anmälda fick lagen spela växelvis, vilket innebar att mixlagen spelade 1 omgång och därefter var det herr och damlagen som spelade 1 omgång o.s.v. Detta innebar en väntan på ca 1 timme innan nästa omgång spelades.

Lördagen spelades det 4 monrad i alla klasserna och mixklassen började kl 09.00 och vår första omgång började kl 10.00 och den sista spelade vi ca kl 16.00.

Vi lyckades vinna 3 utav dessa.

Söndagens spel började med 2 sista omgångarna i grundspelet och där vann vi båda. Det var de 8 bästa lagen som gick vidare. Vi var klara för slutspelet med god marginal då vi var 1:a med 10 poäng och 31 i kvot, laget efter oss hade 10 poäng och 27 i kvot.

När slutspelet börjar gäller det att vinna eller försvinna och tyvärr funkade inte vårt spel bra så vi åkte ur i första slutspelsmatchen. Det kändes lite surt just då, men vi får vara nöjda med en delad 5:e placering utav 36 lag. Vi blev inte helt lottlösa utan fick diplom och presentkort på Ica till ett värde av 300 kr/person

Därefter rullade vi hemåt igen och det tog några timmar.

Carin