Välbesökt föreläsning om artros i Malmö

Idag den 2:a juni är det Internationella Artrosdagen. SPF Seniorerna Skånedistriktet fick ett erbjudande från Joint Academy om en gratis föreläsning om artros för SPF-medlemmar och intresset var stort. Alla 50 platser var bokade när två duktiga fysioterapeuter föreläste i Malmö och det stod klart att de flesta som närvarade tyvärr drabbats av denna folksjukdom.

Bara i Sverige finns det ca 1 miljon människor som har artros – ca 25% över 40 år drabbas. Artrosdagen instiftades 2015 för att ge ett erkännande till sjukdomen samt öka kunskapen om den. Emelie Blennow och Paulina Althin som höll i föreläsningen är båda två legitimerade fysioterapeuter och forskare. De är knutna till Joint Academy, ett företag som tillhandahåller en app med digital träning. Appen är kostnadsfritt och bekostas av Region Skåne.

Träning är det mest effektiva sättet att lindra artros, det stack Emelie och Paulina inte under stol med. Det finns tyvärr inga genvägar, men träningen behöver varken vara jobbig eller långvarig. Redan två 5-10 minuters övningar om dagen kan göra stor skillnad.

Artros betyder sjuk led och inte utsliten led, som många tror. Artros innebär en obalans i uppbyggnaden och nedbrytningen av brosket i en led som gör att det blir svårt med glidning. Friktionen som då uppstår orsakar stelhet och smärta.

Varför drabbas så många av artros? Anledningarna är många. Faktorer som ålder, ärftlighet och kön spelar in (kvinnor är oftare drabbade än män). Vi lever längre, övervikt har ökat och vi sitter mera stilla. Vanligast är artros i knä, höft och fingrar. Smärtan och stelheten som artros orsakar, påverkar vardagen för många.

Endast ganska få personer blir hjälpta av operation eller mediciner. Men ALLA blir hjälpta av träning och mår bättre av det! Inte sällan kan träning ersätta smärtstillande mediciner. Emelie och Paula visade några enkla men effektiva övningar.

Föreläsningen blev väldigt uppskattad. Det märktes att deltagare var engagerade och att många drabbats själva. Det blev många frågor och diskussioner.

Det blir troligtvis en ny föreläsning i höst. Annars står det varje förening fritt att själva kontakta Joint Academy, de kommer gärna ut och föreläser. På deras hemsida jointacademy.com kan man läsa mer och även ladda ner appen.