Lyckad inspirationsdag den 5 maj

Studieförbundet Vuxenskolans årliga inspirationsdag för föreningsaktiva inom SPF Seniorerna skedde denna gång online via Zoom, med 54 deltagare. Rebecca Sjöstrand från SV ledde mötet förtjänstfullt och all teknik fungerade som den skulle.

• Underhållning online med Henrik Widegren.

Första talaren var Marie-Louise Söderberg, projektledare för ”Inte ensam”. Projektet startade 2018 med som målsättning att nå ut till ofrivilligt ensamma äldre. Inom projektet har man bland annat utbildat 268 ambassadörer som sprider information om verksamheten och håller i cirklar. Den stora utmaningen är att nå dem som inte kan eller vill bli digitala. En lösning på det är den gamla hederliga telefonen. ”Inte ensam” har utvecklat en handbok för meningsfulla telefonsamtal, enskilt och i grupp. Marie-Louise berättade insiktsfullt och engagerat om sina erfarenheter med samtalsgrupper i telefon och hur det kanske förändra livet för en ofrivilligt ensam person. På hemsidan inteensam.org finns riktigt bra material och tips för föreningar som vill starta upp en verksamhet med telefonsamtal eller samtalsgrupper.

Efter Marie-Louise Söderbergs inspirerande föreläsning blev det en presentation av SV:s verksamhet och årets nya inspirationskatalog.

För dagens sista inslag stod läkaren Henrik Widegren, känd från tv-programmet ”Fråga Lund”, som varvade anekdoter med sånger under temat ”Frisk, sjuk eller mittemellan?” Det blev ett underhållande avslut på en lyckad förmiddag.

Material från inspirationsdagen:

Vill du starta en studiecirkel eller ta del av Studieförbundet Vuxenskolans verksamhet? Kontakta din lokala SV-avdelning!

Kontaktuppgifter SV Skåneland

Kontaktuppgifter SV Lundabydgen