SPF Seniorerna 108 Vänkretsen.

SFRF eller Sveriges Folkpensionärers Riksförbund bildades år 1940.

Föreningen i Lund föreslog 1967 att en sektion skulle startas i Eslöv. Så blev det och den bildades den 16 oktober det året. Föreningen fick namnet lokalförening nr. 108. Fritz Westberg blev ordförande och sekreterare. Som lite kuriosa kan även nämnas att årsavgiften skulle vara 6 kr.

1977 firades 10-årsjubileum och medlemsantalet hade under de 10 åren vuxit och var nu 208 st. Under 1980 talet minskade föreningens medlemsantal eftersom det efterhand tillkommit nya SPF föreningar.

På förbundsstämman 1986 ändrade förbundet namn till Sveriges Pensionärsförbund SPF och 1996 ändrades föreningens namn till SPF 108 Vänkretsen, eller helt enkelt som den i dagligt tal kallas "hundraåttan". Vid kongressen i juni 2014 kom nästa namnändring då förbundet ändrade namn till
SPF Seniorerna och föreningen ändrade namn till SPF Seniorerna 108 Vänkretsen.

SPF Seniorerna108 Vänkretsen är en partipolitiskt och religiöst obunden pensionärsförening med medlemmar främst från Eslövs tätort med omnejd.

Målsättningen inom föreningen är att bedriva ett allsidigt urval av aktiviteter. Föreningen har månadsmöte en gång i månaden. Cirkelverksamheten omfattar ett antal cirklar. Friskvård bedrives i form av skogsvandringar, stadsvandringar, boule, seniorgymnastik, seniordans, bowling, varmvattengymnastik, gummibandsgympa, mattcurling, cykling (en lång och en kort runda) bordtennis, biljard, diskgolf, fysisk träning, luftgevärsskytte, bridge och canasta. Utbudet förändras allt efter önskemål från medlemmarna, Dessutom erbjuds ett rikt kultur- och reseprogram.