"Smaka på Italien" 18 mars

Ost - Vin - Italiensk planka

• Leif låter oss "Smaka på Italien" Foto IL

Så var det äntligen dags att träffas på denna, sedan januari, uppskjutna aktivitet. Ann- Kristin & Leif, Elsy & Ingemar hade glädjen att hälsa 33 entusiastiska medlemmar till festligt uppdukade bord på Backagården. På borden fanns smakprov av 2 italienska ostar, 1 engelsk och 1 dansk ost att testas tillsammans med någon av de 2 vita och 2 röda viner som var upphällda i glasen.

Leif, kvällens provningsledare, började med att prata lite om Italiensk matkultur och lite om Italiensk historia. De italienska regionerna vi ”besökte” var Sardinien och Apulien.

1) Det första vinet var ett vitt vin av druvan Vermentino från norra Sardinien och till det  smakade det bra med en bit Taleggio-ost från norra Italien.

2) Nästa vin var ett rött vin, också från Sardinien. Vinet var av druvan Cannonau vilken odlas på hela Sardinien. Till detta vin föreslogs en Pecorino-fårost från Sardinien.

3) Efter detta förflyttade vi oss till Apulien, den Italienska klacken. Vi började med ett
vitt vin av druvan Verdeca. Den odlas nästan bara här runt staden Locorotondo, en väldigt vacker gammal stad. Till detta tog vi en bit Vesterhavsost från Danmark.

4) Det sista röda vinet var från druvan Negroamaro som odlas framförallt här på den Italienska klacken. Här tog vi en bit Cheddar Smoked Applewood, en ost med rökig smak.

Efter dessa smakupplevelser visade och pratade Leif lite om olivodling och framställning av olivolja.

Presentationen som skedde via bildspel innehöll också bilder från staden Alberobello med de annorlunda runda Trullohusen och de cirkelrunda taken av skiffersten. Avslutningsbilden, som låg kvar hela kvällen, var från staden Mattera så kallad Grottstaden. Mattera blev listad på Unescos världsarvlista 1993.

Vid efterföljande måltid inmundigades givetvis en synnerligen väl tilltagen ”Italiensk planka” inköpt på Maxi. Till detta serverades ett vin av druvan Primitivo från Apulien. En skål utbringades för Leif och en mycket uppskattat italiensk resa som vi nyss fått uppleva.

Kvällen fortsatte med några timmars trevligt mingel med dragning av lotterivinster, kaffe och liten kaka. Christina, föreningens ordförande, tackade arrangörerna för en trevlig kväll i bästa Willbattinganda.

Leifs bildpresentation  Klicka här
Hemsidans Bildgalleri  Klicka här