Samkväm på Kjugekull

Den 17 februari samlades ett 40-tal glada och pratsugna Willbattingar på Kjugekull.

• Lennart Stridsberg berättar om Hembygdsföreningen i allmänhet och branden i synnerhet. Foto IL

Föreningen bjöd på grillad korv med dryck. Även solen tittade fram. Ingemar hade fixat tipsrunda med en del kluriga frågor. Leif hade tagit med “brädbitar”, som vi skulle lista ut vilka trädslag de tillhörde. Inte helt enkelt.

Flera Willbattingar mötte för första gången den återuppbyggda hembygdsgården.
Av en händelse var Lennart Stridsberg från Villands härads hembygdsförening på plats. Vi fick höra om föreningens bildande 1937 då en fastighet, tillhörande Bäcklunds på Kjugekull, donerades till föreningen. Efter många års ideellt arbete, kunde anläggningen invigas 1947.

Dock föll den gamla hembygdsgården offer för en anlagd brand natten till den 19 juli 2020. Några veckor innan hade även gjorts försök till brand, men denna självsläcktes. Omgående beslöt den förutseende styrelsen att snarast flytta de mest värdefulla inventarierna, speciellt textilier, till säker plats.
Alla andra värdefulla och oersättliga föremål, som berättade om bygdens historia försvann  i lågorna.
Därtill har man utsatts för inbrott vid några tillfällen.

Sponsorer, stora som små, har varit till värdefull hjälp vid återuppbyggnaden. Många föremål har på nytt skänkts till hembygdsföreningen.
Förhoppningsvis skall vi åter kunna få ta del av- och glädjas över en ny fin hembygdsgård med planerad invigning den 10 april.

Alla Willbattingar önskar Villands härads hembygdsförening lycka till.
Ett stort tack till Lennart för utmärkt guidning.

Foto för beskådande finns i bildgalleriet

Mera finns att läsa på www.ypl.se/villands/museumv.htm

/ Marianne S. IL.