Föreningen fyller 30 år

Jubileumsfest på Sjölyckegården 18 november

• Den smarriga jubileumstårtan smälte i varje Willbattings munhåla. Foto IL

.... som inleddes med att 65 Willbattingar serverades ett glas "mingelbubbel" att medfördes till de smyckade borden där små snittar dukats upp i väntan på att inmundigas.

Styrelsen överraskade med att sjunga en egenkomponerad välkomst- och födelsedagsvisa.  Klicka här

Maria och döttrarna Esmeralda och Edith omhuldade oss med mat på faten och dryck i glasen. Som huvudrätt bjöds på bacolindadfläskfilé med rostade rotfrukter. potatisgratäng och rödvinssky.

Kvällens underhållare ”Briggen Tre Bröder” tillika ackompanjatörer till bordsvisorna som sjöngs med känsla. Stämningen växte.

Jubileumstalet hölls av Christina, föreningens ordförande. Hon berättade att Willbattingen bildades 26 november 1992 med 10-talet medlemmar. Tack vare ett idogt styrelsearbete med lockande programutbud under resans gång, kan vi med stolthet konstatera att medlemsskaran successivt ökat till f.n.v. 169 st.

Bertil WP framförde sin egen gratulationsdikt till föreningen:

1     Dagar och nätter kommer och går,
       men Willbattingen den består,
       ja redan i 30 år har medlemmar samlats i denna vår förening,
       som ger allas vardag en upplyftande mening.

2     Vad framtiden ger står i stjärnorna skrivet,
       men vi kan nog ta för givet,
       att medlemmar glädje och äventyr får,
       så nu vi för Willbattingen utropar GUTÅR!

Givetvis avslutades jubileumsceremonin med Sången till Villand, samt utbringades ett rungande leve.

Efter måltiden lämnades taktpinnen över till Briggen Tre Bröder som på ett medryckande humoristiskt sätt gjorde alla glada med kända melodier, men ofta helt egenkomponerade texter. Några på ”sillastryparspråk” alltså helt oförståeliga för oss på denna sidan gränsen. Vi fick bla prova på att sjunga allsång till texten ”När det våras ibland bergen” anpassad till olika kända melodier som. Fjäril vingad..., 34.an..., pärleporten... mfl. Enkelt, rationellt och populärt. Man behöver bara kunna en text.

Till kaffet serverades mycket välsmakande jubileumstårta. En gräddtårta dekorerad med bär och i mitten signerad ”Willbattingen 30 år”

Kvällen avslutades med önskelåtar från gästerna. Varav "flickan från Bellmansro" var en och "Visselpipan” en.

Serveringscepersonalen honorerades. Vi visade vårt tack genom att sjunga dem till. Lång applåd.

Christina tackad kalasets underhållare med symbolisk blomma för proffsigt jobb samt alla gäster för en oförglömlig jubileums kväll.

Titta gärna i hemsidans  bildgalleri

/IL