Medlemsmöte 15 november

Vita bussarna

Fr.o.m. den 7 november till den 11 november kan du anmäla dig till det kommande medlemsmötet i Medborgarhuset den 15 november kl. 14.00. Då gästas vi av Johan Ekblad, numera verksamhetsutvecklare på Studieförbundet Vuxenskolan, som berättar om de Vita bussarna - om hur räddningsaktionen kom till och om vilka människorna som deltog var och vad som faktiskt hände. Räddningsaktionen var den största humanitära räddningsaktionen under hela andra världskriget och totalt kom c:a 17 000 personer till Sverige tack vare de Vita bussarna. Idag, drygt 75 år efter andra världskrigets slut, är frågan om människor på flykt och om de Vita bussarna fortfarande aktuell.

Anmälan sker till Annika Helsing Persson, annika.helsingpersson@gmail.com  eller 070-686 79 80. Vill du betala före mötet går det bra att swisha 30 kr till 123 217 7368, SPF Seniorerna Gamla Bjered.

Varmt välkomna!