Nya hemsidan 17 december

Föreningens hemsida

I våras informerade vi om att föreningen kommer att gå över till en ny hemsida. Nu är det dags och nedan beskriver vår nye webbmaster Stellan Larsson hur övergången sker.

Under snart ett år har föreningen haft två hemsidor parallellt – den gamla plus den nya som är baserad på SPFs system kallat Episerver. Bakgrunden är att Göran Magnusson ville avveckla sitt engagemang med hemsidan och då bedömda han tillsammans styrelsen att det var lämpligt att gå över till SPF-systemet.

Efter denna parallelldrift är det nu läge att släcka ner den gamla sidan och helt gå över till SPF-systemet. Planen är att det sker den 17 december.

Den nya hemsidan har den långa adressen https://www.spfseniorerna.se/distrikt/skanedistriktet/foreningslista/spf-seniorerna-gamla-bjered/. Det är en lång adress men lägger man adressen som ett bokmärke så behöver man inte komma ihåg och knappa in adressen varje gång.

Vi kommer också att se till att den tidigare adressen http://www.spfgamlabjered.se/ pekar på den nya hemsidan. Om du redan har den adressen som bokmärke så behöver du inte ändra något.

Det finns både för-och nackdelar med att gå över till SPF-systemet. Fördelarna ligger i att föreningen nu kommer att använda samma system som de flesta andra SPF-föreningar, distriktet och förbundet. Systemet är en tjänst som tillhandahålls föreningen utan extra kostnad. Det är ett standardsystem som löpande utvecklas efter SPF:s behov och driften sker på ett ställe för hela Sverige.

Nackdelen är att SPF-systemet inte ser ut som det tidigare. Man får följa en viss standard, som kan var svårt att anpassa till den enskilda föreningens egna behov och önskan. När vi tittat runt på andra föreningars hemsidor har vi dock kunnat konstatera att det finns föreningar, som har mycket intressanta och "personliga" hemsidor. Som så mycket annat är hemsidan en fråga om hur mycket tid och engagemang man vill lägga ner på att utforma och underhålla hemsidan.

Vi hoppas på en smidig övergång och att den inte ska skapa onödiga besvär. Har du synpunkter eller frågor är du välkommen att kontakta Stellan Larsson, stellan.larsson@esselit.se. Vill du hjälpa till att utveckla och förbättra hemsidan är du mer än välkommen att kontakta Stellan.

14 december 2020
Styrelsen