Sommarbrev från styrelsen

Bästa SPF medlemmar,

Tack för er medverkan i postlåderundan! Många deltog och vi uppfattar att idén blev mycket uppskattad. Man fick se nya områden i byn genom att ta sig runt och det var en aktivitet som gick att genomföra i denna annorlunda tid med Corona pandemin. På SPF-förbundets hemsida finns en hel del information om aktiviteter att göra under Corona pandemin dock framför allt digitala sådana. På Facebook finns en SPF grupp som heter "Digital gemenskap med SPF seniorerna". Där kan alla SPF medlemmar " dela med sig av tankar och upplevelser.

Ja, det är en annorlunda tid och ingen kan förutsäga hur den närmsta framtiden kommer att bli. Det positiva är trots allt att årstiden gör att vi kan vara ute och kanske då kunna träffa släkt och vänner i mindre grupper med bibehållande av fysisk distans!

Vi seniorer och SPF:are måste som alla andra lyssna på folkhälsomyndighetens direktiv och det verkar troligt att vi får leva med en del restriktioner ytterligare en period. Styrelsen har ett extra insatt digitalt möte den 13 augusti. Vi kommer då att ta beslut om höstprogrammets vara eller inte vara. OM gällande restriktioner lättar så är vi beredda med ett höstprogram som ligger klart! Samtliga föreläsare och underhållare som är bokade är införstådda med att i värsta fall bli avbokade på grund av Covid 19. Om det blir några medlemsmöten i höst gäller föranmälan – telefon eller mejl - vilket vi kommer att praktisera även när normala förhållanden är tillbaka.

Programhäftet brukar delas ut till alla medlemmar två gånger om året och är en mycket viktig kommunikationskanal för oss alla. Blir det inget tryckt program i höst kommer vi att förmedla all information på mail och via hemsidorna.

Att träffas utomhus och följa FHM:s rekommendationer är vi många som gör. Det finns gott om fina ställen i Bjärred t.ex. vid "Granit Stenarna", Gyllins ängar, Domedejla mosse m.fl. Eller varför inte träffas i någons trädgård för en picnic med några goda vänner eller grannar!

Inom ramen för SPF:s arrangemang är stavgång, cykling och boule i gång enligt det gällande programmet. Det går bra att kontakta respektive cirkelledare om ni har någon fråga. Vi vet alla att fysiska aktiviteter - även i liten omfattning - håller oss på bättre humör och ger ett bättre välmående!

När det gäller att kommunicera med våra medlemmar – utöver det tryckta programmet – är det en önskan att kunna göra det till så många som möjligt via mejl och via vår hemsida. Vi har dock ett antal medlemmar som inte har någon mejladress registrerad hos oss. För närvarande tar vi successivt telefonkontakt med dessa för att diskutera den fortsatta kommunikationen.
Vi vill påminna om vikten av att alla meddelar nytt telefonnummer eller ny adress/mejladress till oss så att våra uppgifter kan hållas aktuella. Ni kan på hemsidan läsa om vår GDPR policy – alltså hur personuppgifterna skyddas.

Självklart är det vår önskan - och vår plan A - att det planerade höstprogrammet ska kunna genomföras i sin helhet eller i delar. Vi arbetar dock på en plan B och hoppas kunna hitta aktiviteter som är möjliga trots Corona restriktioner!

Vi önskar er en fortsatt härlig sommar och förhoppningsvis ses vi till hösten! Vi ser fram emot att få bjuda in er till allt det vi vet att ni uppskattar!

Styrelsen
SPF Seniorerna Gamla Bjered