Skrivelse Skånetrafiken

Styrelsen för SPF har skickat nedanstående skrivelse till Region Skåne, Kollektivtrafiknämnden. Lomma kommun har fått skrivelsen för kännedom.

Skrivelse angående föreslagna ändringar i kollektivtrafiken i Bjärred

Skånetrafiken har gjort en sammanställning av vad de anser är åtgärder som behöver genomföras för att, med 2025 som målår, skapa ett stabilt och väl använt kollektivtrafiksystem längs Lommabukten. Redan i augusti 2020 blir bl.a. linje 137 (Bjärred-Lund) påverkad till följd av att spårvägstrafiken i Lund startar. Det problem som uppstår för busslinje 137 är då att det inte finns utrymme för bussen att reglera i Lund utan detta måste ske i Bjärred. I och med slingan i Bjärred anser inte Skånetrafiken att det finns möjlighet för reglering i Bjärred eftersom bussen har passagerarare hela tiden.

Styrelsen för SPF Seniorerna Gamla Bjered (en förening med ca 1100 medlemmar) har tagit del av Lomma kommuns yttrande till Skånetrafiken angående den framtida sträckningen av bl.a. busslinje 137. Styrelsen ansluter sig till innehållet i kommunens yttrande. Vi vill dock framföra några synpunkter från SPF seniorerna Gamla Bjered med fokus på situationen för seniorer.

Av befolkningen i Bjärred, som är ca 9800 personer, är 21 % ålderspensionärer.

En bidragande orsak till den popularitet som villaområdena i Bjärred har bland den seniora befolkningen är otvivelaktigt de goda kommunikationerna. Dessa skapar ett intresse för och ger en praktisk möjlighet att bo kvar i sin villa. Området kring Västanvägen har också flerfamiljshus med bostadsrätter som är attraktiva för seniorer.

Med åldern minskar benägenheten och den medicinska möjligheten/lämpligheten att köra bil. Tillgängligheten till kollektivtrafik blir då synnerligen viktig. Den kan utgöra skillnaden mellan ensamhet och social samvaro och bidra till värde i vardagen och livskvalitet. Utan tillgången till nära kollektivtrafik minskar möjligheterna att som icke bilburen senior bo kvar inom området. Hur ska man göra sina inköp, komma till vårdcentral eller sjukhus, besöka vänner och släktingar, ta del i aktiviteter osv?

Från stora delar av Bjärred – såväl från området kring Västanvägen och området kring Lundavägen - är avståndet ca 1,5 - 2,0 km till busstationen vid Bjärred Centrum. Detta är ett för långt avstånd om du har svårt att gå, är funktionshindrad och/eller har packning eller varor att bära. Observera också att många seniorer i Bjärred tar linje 137 till centrum för att handla där och linjen är även den naturliga förbindelsen till fortsatt tågresa från Malmö eller Lund. Den utgör i sin nuvarande sträckning navet i väldigt många personers möjlighet till allmänna kommunikationer.

Vår slutsats är att det såväl ur ett tillgänglighetsperspektiv som ett miljöperspektiv är helt oacceptabelt att ta bort eller inskränka den nuvarande sträckningen för busslinje 137 inom Bjärred. Att ta bort slingan skulle innebära en drastisk försämring i möjligheterna för de boende inom det för slingan aktuella området att utnyttja allmänna kommunikationer och det skulle strida mot Skånetrafikens verksamhetsidé.

Efter spårvägens tillkomst kommer samtliga regionbussar att ha Lunds Central som slutstation. Vi vill understryka vikten av att i vart fall bytet från buss till spårvagn i Lund säkras på ett sätt som gör att alla, även funktionshindrade personer, kan ta sig till Lunds Universitetssjukhus utan hinder.

Slutligen anser vi det anmärkningsvärt att förutsättningarna för boende i en kranskommun ska påverkas så negativt av den kommande spårvägstrafiken i Lund. Detta kan inte anses stå i överensstämmelse med Region Skånes verksamhetsplan för åren 2020-2021 där det lyfts fram att • En fungerande kollektivtrafik är en förutsättning för sysselsättningsskapande tillväxt och varje förändring i utbud och tider har inverkan på kommunen och dess invånare. • En väl fungerande kollektivtrafik minskar klimatutsläppen, vidgar människors arbetsmarknad, ökar sysselsättning, förbättrar hälsa och trafiksäkerhet samt skapar ett mer jämlikt samhälle.

Styrelsen för SPF Seniorerna Gamla Bjered

Annette Jörgensen ordförande