Om föreningen

SPF Seniorerna Eken, Perstorp med ca 240 medlemmar ingår i Skånedistriktet av SPF Seniorerna. Föreningen verkar i huvudsak inom Perstorps kommun.

SPF Seniorerna är en politiskt och religiöst obunden medlemsorganisation för alla med rätt till pension, oavsett ålder och har närmare en kvarts miljon medlemmar fördelade på ca 750 föreningar i 26 distrikt.

Vår verksamhet omfattar i korthet:

• Månadsträffar (medlemssammankomster) 8-10 gånger per år för information och trivsam samvaro med någon form av underhållning eller intressanta föreläsningar.
  • Resor och utflykter, t ex teater-/musikevenemang eller intressanta studiebesök.
  • Studie- och kursverksamhet med ett utbud som tar hänsyn till medlemmarnas intressen.
  • Hälsa, motions- och friskvårdsaktiviteter, t ex stavgång och boule.
  • Hobby- och livslustaktiviteter, t ex bridge, canasta, vinprovning mm.
  • Väntjänstverksamhet för de som vill och kan göra en insats på våra äldreboenden.
  • Kommunala pensionärsrådet (KPR) där vi tillsammans med PRO samverkar med kommunledningen i frågor som i något avseende kan påverka kommunens äldre.

Vi prioriterar frågor om äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende, inflytande och rätt att arbeta.