8/5 Beredskapsmuseum i Djuramåsa
SPF Södra Sandby
8/5 Beredskapsmuseet i Djuramåsa
Idag åkte vi 4 stycken från Dalby tillsammans med SPF Södra Sandby till Beredskapsmuseet.
En mycket intressant guidning av Johan André i denna underjordiska försvarsanläggning från andra världskriget.
Vi fick bl.a se kanonerna Brita (ej restaurerad är i original) och Maja ( restaurerad). De fyra kanonerna har fått namn efter de mest eftertraktade flickorna i byn Sonja, Brita, Asta och Maja.
Några av dessa hittade sina blivande män bland soldaterna.
Vi fick ärtsoppa och pannkakor till lunch. Ärtsoppan åts ur snuskburken precis som man alltid gör i lumpen.
Vi var även inne i deras ”sjukhus” där det förvarades mediciner och sjukvårdsmaterial. Mindre skador sköttes även om där. I morgon 9/5 är det stor ceremoni med avtäckning av sten då Gustav Trolle skänker hela området till stiftelsen för Beredskapsmuseet.
På hemvägen blev det en kaffepaus på Bialitt med 24hours carrot cake, väldigt gott.
Sen hemåt och vi tackade för en väldigt härlig dag med fint väder och trevligt sällskap.
Text och bilder:
Tina o Stig
Anki o Janne