Lunds kommun tillmötesgår SPF:s mfl krav på utdrag ur belastningsregistret

En äldre kvinna i Lund blev 2018 i sitt hem bestulen på smycken mm. Det konstaterades att något inbrott inte ägt rum. Tillträde till bostaden hade skett genom en nyckel som personal inom hemtjänsten hade. Med anledning av detta önskade SPF mfl att utdrag ur belastningsregistret tas vid anställning även inom hemtjänsten

Den 27/11 2018 skrev SPF och de andra pensionärsorganisationerna i Lund till det kommunala pensionärsrådet och föreslog att Lunds kommun "vidtar åtgärder som leder till att utdrag ur belastningsregistret tas vid anställning även inom hemtjänsten".

Bakgrunden var att en äldre kvinna i Lund i sitt hem blivit bestulen på smycken mm. Det konstaterades att något inbrott inte ägt rum. Tillträde till bostaden hade skett genom en nyckel som personal inom hemtjänsten hade.

Vård- och omsorgsförvaltningen har utrett ärendet och tagit fram en rutin. I tjänsteskrivelsen till vård- och omsorgsnämnden har förvaltningen föreslagit att nämnden beslutar om att anta förslaget till Rutin av den 30 september 2019 för utdrag ur belastningsregistret vid nyanställning inom verksamhetsområdet hemvård, rehabilitering, stöd och service.

Vid sitt sammanträde den 23/10 2019 beslöt nämnden att anta förslaget till rutin att tillämpas fr o m 2020-01-01. Beslutet skall följas upp fr o m 2020-09-30 för ställningstagande till om rutinen skall tillämpas inom fler verksamhetsområden.

Mot beslutet reserverade sig Fi, V, MP och S.

Pensionärsorganisationernas skrivelse samt nämndens handlingar kan du läsa genom att klicka på länkarna nedan.

SPF:s mfl skrivelse

Rutin för utdrag ur belastningsregistret

Vård- och omsorgsförvaltningens tjänsteskrivelse

Protokollsutdrag, paragraf 104, Vård- och omsorgsnämnden