Stor artikel i Sydsvenskan utifrån medlemsenkäten

SPF:s och PRO:s medlemsenkät angående äldres boende har väckt stor uppmärksamhet. Sydsvenskan valde att göra ett reportage med en av SPF:s medlemmar, Eva Lundberg, som planerar att på sikt lämna villan för ett annat boende.

• Ingemar D Kristiansen fotograferar Eva Lundberg. I bakgrunden Kalle Kniivilä.

Artikeln i Sydsvenskan har rubriken "Äldre i Lund vill flytta från villan, men vart?". I den intervjuas SPF-medlemmen Eva Lundberg som tycker att det snart kan vara dags att flytta till en lägenhet.

För Eva Lundberg är det viktigt att hitta en lägenhet i närheten av platsen där hon bott över halva sitt liv.

Evas uppfattning stämmer väl överens med resultatet i medlemsenkäten, som visar att många vill bo kvar i området där man bor i dag. Det är viktigt för det sociala umgänget.

I artikeln intervjuas även vård- och omsorgsnämndens ordförande Inga-Kerstin Eriksson (C) och LKF:s affärsutvecklingschef Gunilla Flygare om sin syn på äldres boende.

Artikeln i sin helhet når du via denna länk (artikeln öppnas i nytt fönster). Den finns även i Sydsvenskans pappersupplaga, Lundadelen, den 29/12 2019.

Text och bild: Lars-Gösta Jardevall