Färdtjänst i Lund: höga betyg på bemötande förare och på svarstider

Brukarrådet för färdtjänst i Lunds kommun har haft sammanträde den 8/2. Då redovisades statistik över kundnöjdheten - den sk Abaromätningen. Denna visar att över lag ligger Lund bra till och får höga betyg på bemötande från förare och på svarstider. Det sammanfattande betyget är något lägre. Tänkbar förklaring kan vara att resenärer inte alltid får den tid man önskar utan att regelverket följs och att det ger en ökad samåkning. Klicka på länken och läs mer om detta.

Här är en länk till mötesanteckningarna från brukarrådsmötet 2022-02-08:

Mötesanteckningar 2022-02-08.pdf

I anteckningarna redovisas delar av resulatet av den s k Abaro-mätningen. Svensk Kollektivtrafik har arbetat fram en modell för mätning av den anropsstyrda trafiken, dvs färdtjänst, sjukresor och övrig efterfrågestyrd trafik. Det är Barometern för anropsstyrd trafik, ANBARO.

Barometern för Anropsstyrd trafik (ANBARO) mäter resenärernas upplevda kvalitet på den senaste färdtjänst- eller sjukresan och är en löpande kvalitetsundersökning. Intervjuer genomförs dagligen året runt per telefon, dagen efter genomförd resa. Totalt täcker undersökningen 95 procent av landets kommuner och 20 av Sveriges 21 län är representerade i undersökningen.

Klicka här för att läsa Abarorapporten för 2021. Rapporten öppnas i ny flik/ny sida.

Uppdaterat 2022-03-10