Lunda-SPF:arna skrattade ut med Henrik Widegren

Närmare 340 medlemmar i SPF-föreningarna i Lunds kommun hade bänkat sig i Folkparken i Lund när Inga-Lena Herrmann hälsade välkommen till Henrik Widegrens show "Skratt - inget man skojar bort". Inga-Lena är nybliven ordförande i SPF Lundensis och initiativtagare till denna mycket uppskattade Lunda-SPF-gemensamma aktivitet.

• Inga-Lena Herrmann hälsar Henrik Widegren välkommen

En del anser att humor bara är på skoj. Henrik Widegren lärde dock deltagarna att kliniska studier visar att skratt ökar energiförbränningen, minskar risken för högt blodtryck och hjärtsjukdom, förbättrar immunförsvaret och kan förebygga utbrändhet. Och dessutom är det ju roligt att skratta!

Henrik Widegren bör veta vad han talar om. Han är öron-näsa-halsläkare och foniater vid Skånes Universitetssjukhus i Lund. Han är även en av experterna i TV-programmet Fråga Lund.

Dessutom har han en gudabenådad förmåga att locka folk till skratt. Vilket illustrerades i rikligt mått i Folkparken. SPF:arna applåderade och jublade åt många - ofta underfundiga - lustigheter.

Det blev många medicinska aspekter på skratt. Bl a spelade Henrik Widegren upp en film där han visar hur han själv ser ut i mun och hals samt hur stämbanden skapar skratt.

Klicka här så får du se filmen på YouTube (öppnas i nytt fönster).

Trots alla goda egenskaper kan skratt leda till dödlig utgång. Dr Widegren berättade den sorgliga historien om engelsmannen som tittade på en BBC-komedi där en man slog ihjäl en annan med en blodkorv. Engelsmannen tyckte detta var så roligt att han skrattade tills han dog.

Henrik avrundade showen med några några visor med bäring på ämnet för dagen. Och passade även på att göra reklam för en annan av sina shower - nu på Scandic Star i Lund.

Efter några frågor från publiken överlämnades 1 kg chokladgodis till Henrik som tack för väl uträttat arbete. En uppskattad gåva!

Text och bild: Lars-Gösta Jardevall