Folkhälsoveckan

16 - 20 maj

• En vig senior!

Folkhälsoveckan 16-20 maj 2022

Vilken fin vecka vi haft! I strålande majsol har vi provat på olika aktiviteter och upptäckt vilka tillgångar vi har i vår närmiljö!

Måndagen 16 maj besökte vi Medley Ljungsbro Fritidscenter, där vi fick en gedigen genomgång av gymmet. Kalle Lund visade oss olika typer av maskiner och gav oss fina tips hur man enkelt kan stärka rygg och axlar t ex. Han berättade också om deras koncept Träningsresan, där man kan få hjälp att stegvis komma igång med träningen och sedan komma vidare. Är man medlem i Medley, ingår Träningsresan i medlemskapet och man utgår alltid från den individuella träningsvana deltagaren har. Mer info på Medleys hemsida! Läs mer här

Efter visningen av gymmet väntade Vera Ahlgren på oss utanför, där hon instruerade oss hur man kan gå effektivt med stavar. Det är lätt att göra nybörjarfel, så den här lektionen var verkligen nyttig för oss alla!
Tack Kalle och Vera!

Onsdagen den 18 maj samlades vi vid boulebanan i Kungsbro, Berg. Det var verkligen fint och välskött där. Kerstin Nord delade in oss i lag och vi som var helt ovana fick god hjälp av de trogna boulespelare som vistas där regelbundet. Det blev några verkligt trevliga timmar där. Efter första matchomgången blev det kaffepaus i solskenet. Boule är en aktivitet som passar de allra flesta!

Torsdagen 19 maj samlades vi vid Motala Ströms Naturreservat (Malforsravinen). En riktig pärla för den naturintresserade! Här finns fåglar som t ex kungsfiskare och många fina fjärilar trivs i den här miljön. Området är mycket välordnat med parkering och breda gångbroar så att alla kan ta sig fram. Anki Onmalm hade ordnat med en trevlig tipspromenad. Efter den smakade det gott med kaffe!

Tack alla som deltog i Folkhälsoveckan! Och stort tack till styrelsen i vår förening, som på olika sätt bidragit till att aktiviteterna genomfördes!

Text och bild: Eva Davidsson

Förbundets föreläsningar under Folkhälsoveckan kan ses här