Hägerstads slott

11 november

Torsdagen den 11 november reste SPF Seniorerna Vreta kloster till Hägerstads slott i Hannäs.

Makarna Agnes och Stefan Lätt hade dukat upp med förmiddagskaffe i slottet och berättade sedan om slottets historia och återuppbyggnad. Vi förevisades också entréplanet och del av källaren. Många har kunnat se arbetet med återuppbyggnaden i TV i programmet "Drömmen om slottet". Slottet var i stort renoveringsbehov efter bränder och vattenskador.

Resan fortsatte till Åtvidabergs Golfklubb för lunch.
Därefter besökte vi ÅSSA Industri- och fordonsmuseum. Museet grundades 1987 och drivs av en ideell förening för att värna om kulturarvet ÅSSA och andra industrier som exempelvis Åtvidabergs Vagnfabrik, Åtvidabergs Industrier - Facit. Museet är en guldgruva för den som har intresse av teknik, för här finns fina gamla bilar, räkne- och skrivmaskiner och den tunga industrins maskiner. Vi förevisades också en skolsal och fick information om skolväsendet och den allmänna skolplikten som infördes 1842.

Eftermiddagskaffe intogs på Linds Bageri.
Resan har anordnats av föreningens reseledare Kerstin Larsson i samarbete med Kanalbuss.

Text och foto: Wivi-Anne Tjäder

Fler foton i bildgalleriet