Hjälmare kanal

12 augusti

Torsdagen den 12 augusti anordnade SPF Vreta Kloster i samarbete med Kanalbuss en resa som heter ” Hjälmare kanal med slussar”.

Vi var 35st medlemmar från föreningen som tillsammans tog oss med buss ett stycke utanför Örebro mot Arboga, där vi gick ombord på båten, M/S Gustaf Lagerbjelke, som tog oss genom nio slussar och längs kanalen. Vi fick lyssna till kanalens och omgivningarnas historia. En utsökt lunch intogs på båten.

Därefter kort resa till Vingåker och Katrineholm där vi besökte Säfstaholms Slott och fick en guidad visning av slottet.                                                                                           Innan avfärden hemåt drack vi eftermiddagskaffe på Sultans Konditori, Katrineholm.

Vi tackar vår reseledare Kerstin för en mycket trevlig genomförd resa med frågesport och lotteri.

Vid pennan                                                                                                                    Birgitta Samuelsson

Foto: Kerstin Larsson, Lena Vindeby

Se fler foton i Bildgalleriet