Klostervandringar

• Lena Vindeby och P.-O. Ståhl
  • Christina Ståhl

Klostervandring

Under sköna månaden maj har några av våra SPF medlemmar agerat statister i samband med de årliga återkommande klostervandringarna i pastoratet.
Vi har då haft nöjet att få träffa många härliga, nyfikna och intresserade barn allt från förskolegrupper till årskurs 5.
Vi har varit klädda i tidstypiska nunne- respektive munkdräkter. Vi har således varit hjälpredor till kyrkans personal i samband med undervisningen om klostret och nunnelivet.
Ett annat inslag är kyrkans volontärer, SPF medlemmarna Arne och Märta Karlsson. De har på ett förtjänstfullt sätt bl.a. visat hur klostret och kyrkan byggdes. Arne har egenhändigt byggt en byggnadsställning och stege som är rest mot en kyrkvägg. Eleverna fick där prova att lasta sten med block och talja. Märta undervisade om bl.a. läkeväxter i klosterruinens köksdel och barnen fick där tillverka sin egen lavendelpåse.

Lena Vindeby      Foto Karin Nilsson