Marmorbruket 2026
Vårens första vandring företogs tisdagen 14 april i solsken vid Marmorbruket i Kolmården. Vi parkerade vid Sandviken och vandrade längs Bråvikens stränder och ängsmarker. Vi var 11 personer som lyckades pricka in exakt rätt tidpunkt för att skåda otroliga mängder med blåsippor. Även vitsipporna var fullt utslagna, tillsammans med små violer och lungört. Pestskråp, invasiv växt och skavfräken, som är sällsynt, kunde vi också beskåda. Kaffepaus med matsäck avnjöts på gårdsplanen vid sliperiet, där vi också kunde ta en titt inne i hembygdsföreningens lilla butik. Därefter gick vandringen lätt som en plätt längs vägen tillbaka till Sandviken. Mycket nöjda efter ca 3,5 km lång vandring kunde vi konstatera att nu är våren här!