Föreläsning om demenssjukdomar

Den 16 september 2021 kom 43 av våra medlemmar till S:t Olof och lyssnade på:          Pia Georgsson Asp, ordförande i Norrköpings Demensförening, som höll föredrag om demenssjukdomar och berättade hur det är att vara anhörig till en person med demenssjukdom. Demens är en av vår tids största folksjukdom!
130 000-150 000 människor i Sverige lider av en demenssjukdom.
10 000 av dem är under 65 år.
Varje år insjuknar ungefär 25 000 personer.
År 2030 kommer så många som 270 000 personer att vara drabbade.
Det finns minst 80-tal olika demenssjukdomar där Alzheimers sjukdom är den allra vanligaste.
Demens är INTE ett naturligt åldrande utan en sjukdom.
Det finns inget botemedel mot demenssjukdom.
Demensförbundet är den största organisationen i Sverige som arbetar för att förbättra förhållandena för demenssjuka och deras anhöriga.

Vad är demens?
Demens orsakas av sjukdom eller skada på hjärnan, som leder till svåra handikapp. Typiska symptom på demens är att närminnet försvinner, att man får svårt att orientera sig i tid och rum och man får allt större svårigheter att klara det dagliga livet. Demens innebär främst ett psykiskt handikapp. Minnet sviker, tankeskärpan och logiken mattas av, man hittar inte längre ens i välbekanta omgivningar. Också initiativförmåga och förmåga att själv skapa meningsfylld sysselsättning minskar. Oftast drabbar sjukdomen äldre personer. I sällsynta fall kan man få demens i 40-årsåldern eller ännu tidigare.

Exempel på symptom vid demenssjukdom:
Problem att utföra de vardagliga sysslorna. Att förlägga sina saker. Att glömma överenskommelser med andra. Svårigheter att hitta rätt ord när man pratar. Svårigheter att hitta när man är ute och handlar, promenerar eller kör bil.
Svårigheter att fatta beslut eller företa sig saker. Att tappa intresset för sådant man tidigare tyckt var roligt. Att dra sig undan från umgänge med andra människor. Svårigheter att hantera stress.  Demensförbundets viktigaste frågor:
BEMANNING. Demensförbundet arbetar för att det ska lagstadgas om en minimibemanning på demensboenden. På ett boende med åtta personer med demenssjukdom ska det finnas minst tre vårdpersonal från morgon till kväll och en nattpersonal samt en närvarande chef dagtid. Personalen ska vara utbildad i demenssjukdomar.

GERIATRIK. Demensförbundet arbetar för att det ska finnas geriatriska kliniker och geriatriska vårdplatser i varje sjukvårdsdistrikt/landsting. De vill också göra geriatrik obligatoriskt och utöka den i grundutbildningen för läkare.

AKTIVERING. Demensförbundet arbetar för att personer med demenssjukdom ska ha en bra tillvaro. Promenader, högläsning, gemensam matlagning med mera. Allt beroende på vad man klarar av och orkar med, inte beroende av vilken budget boendet har.

Pia pratade också om vikten av att bemöta en demenssjuk person på ett värdigt och naturligt sätt, inte stressa eller prata om flera saker samtidigt. Ta det naturligt och var inte nedlåtande.