Konsumentvägledning

I samarbete med Sveriges Konsumenter och Råd & Rön kan SPF Seniorerna erbjuda alla medlemmar kostnadsfri konsumentvägledning.

Ny medlemsförmån - kostnadsfri konsumentvägledning
Vad är det egentligen som gäller kring ånger- och bytesrätten? Vad gäller om man är missnöjd med målarens arbete eller om du inte har kvar kvittot och dragkedjan i den nya jackan går sönder? Och vad betyder egentligen den där formuleringen i avtalet?

Som konsument är det inte alltid lätt att veta vilka rättigheter - och skyldigheter - man har. Förbundet kan nu i samarbete med Sveriges Konsumenter och Råd & Rön erbjuda alla medlemmar kostnadsfri konsumentvägledning.

Du kan få hjälp med:
- Vägledning gällande konsumenträttslig lagstiftning
- Information inför köp och råd vid klagomål.
- Hjälp att granska avtal eller anmälningar, till exempel till Allmänna reklamationsnämnden.
- Hjälp att kontakta företagen.

När du kontaktar oss behöver du ange vilket distrikt din förening tillhör samt vilken kommun du bor i.

Telefon: 08-674 43 74 (måndag - onsdag, 9-11 och 13-15)
E-post: radgivning@konsumentcentrum.se

Läs mer om förmånen här

Webbinar: Konsumenträtt - inte alltid så lätt

26 mars kl 10:00 är du välkommen till ett livesänt webbinarium om konsumenträtt. Medverkar gör Daniel Kjellberg från Råd & Rön och Maria Wiezell från Konsumentcentrum. De kommer att berätta mer om vad konsumentvägledning egentligen innebär och vad du som medlem kan få hjälp med.
Vi kommer också att gå igenom vad begrepp som som bytesrätt, ångerrätt och öppet köp egentligen innebär? Kan man alltid begära att få pengarna tillbaka? Vad är det för regler som gäller när man handlar på nätet eller av en telefonförsäljare?

Har du en konsumentfråga som du vill ha svar på? Skicka in den senast 24/3 till info@spfseniorerna.se så kanske vi svarar på just din fråga. Vi kommer endast att kunna besvara allmänna frågor vid webbinariet, för personliga ärenden ber vi dig kontakta konsumentvägledningen enligt informationen ovanför.

Dag: fredag 26 mars
Tid: 10:00 - 11:00 (inloggning från 9:30)
Plats: digitalt via verktyget Zoom

Klicka för att anmäla dig här

Max antal deltagare: 1000 st
Webbinariet kommer att läggas upp på förbundets hemsida i efterhand.