SPF Söders månadsblad 2022:1

Agenda för den närmaste tiden

OBS!
Styrelsen har nu beslutat att ställa in månadsmötet i januari på grund av ökad smittspridning.
Vi ställer även in planerad resa till Stockholm i mars, resan i maj ligger kvar i planen.
Än så länge hoppas vi att kunna genomföra årsmötet som planerat den 22 februari.
Nedanstående agenda kommer att uppdateras vart efter tider/platser för våra aktiviteter fastställs eller ändras.

Årsmöte och månadsmöte
Tisdagen den 22 februari Kl 14:00 i Syrianska kyrkan i Brånnestad.

Vi kom igång under hösten med våra månadsmöten men måste nu tyvärr ställa in årets första månadsmöte på grund av ökad smittspridning. Vi planerar än så länge att genomföra årsmötet enligt plan. Se sida 1 angående program och tider. Vi förutsätter att alla är fullvaccinerade och friska och är beredda att visa upp Covidbevis (digitalt eller på papper).

Årsmöte
Tisdagen den 22 februari Kl 14:00 i Syrianska kyrkan i Brånnestad.
Underhållning av Mikael Leonardson. Årsmöteshandlingar sänds ut med e-post samt finns att hämta hos Jan-Olof Steen. Ett antal exemplar kommer som vanligt att finnas tillgängliga under möte.

Månadsmöte
Tisdagen den 29 mars Kl 14:00 i Syrianska kyrkan i Brånnestad.
Månadsmöte med modevisning. Sandströms mode visar upp kläder.

Promenader
Tisdagar och torsdagar Kl 10:30 Promenader i Rambodal.
Samling på parkeringen vid Rambogatan 60.
För mer information kontakta Birgitta Hilke, tfn 070-847 17 93

Lotterier
Vi anordnar lotterier på våra möten och vi vill förtydliga hur vi gör genomför detta. Följande allmänna regler gäller: En ideell förening får ordna ett mindre lotteri utan tillstånd om det ordnas i samband med föreningsaktiviteter eller sammankomster. Detta kallas för ett tillståndsfritt lotteri (§19-lotteri).
• Lottpriset får vara högst 1/6000 prisbasbelopp. (Anm. ca 8 kr)
• Värdet av högsta vinsten får högst vara 1/6 prisbasbelopp. (anm. ca 8 000 kr)
• Det sammanlagda värdet av vinsterna ska vara minst 35 procent och högst 50 procent av insatsernas värde.

Det är den sista punkten som är intressant för oss, då vi ligger under ovanstående beloppsgränser. Vi lägger oss på nivån att vinsterna ska vara 50% insatsen. Det är den övre gränsen så att medlemmarna ska få tillbaka så mycket som möjligt av insatsen. Normalt säljer vi 300 lotter á 5 kr vilket ger 1500 kr. Vinsterna blir då maximalt 750 kr. Ibland lottar vi ut blommor, bordsdekorationer etc. och då kan dessa ibland vara utanför ovanstående beloppsgränser då dessa införskaffades för ett annat syfte. Vad vinsterna ska bestå av kan vara svårt att avgöra så att alla blir 100% nöjda. Som vinster har vi haft blommor, presentartiklar, choklad, viner etc. Det har ibland funnits synpunkter på detta. Blommor luktar, presentartiklar har vi hemmen fyllda med, vinerna innehåller alkohol mm. Vi köpte alkoholfria viner så att man kunde byta till ett sådant alternativ, ännu har ingen bytt vinet till ett alkoholfritt alternativ.
Vi är tacksamma om ni som köper lotter tipsar lotteriförsäljarna om vad vi bör ha som vinster framöver så att det passar så många som möjligt.

OBS!
För att det ska fungera för kaffekommittén så måste alla föranmäla sig till månadsmötena och årsmötet SENAST fredag veckan före mötet. Om det finns allergier så ta med eget fikabröd, kaffekommittén har inte möjlighet att hantera detta. Anmälan ska göras till Kerstin Johansson på telefon 070-981 76 38 (gärna SMS, meddela då namn)

BIO på Cnema
SPF Seniorfilmer på Cnema
Kontakta Jan-Olof Steen för ytterligare information.

Påminner om vår e-postadress till föreningen
Vår e-postadress till föreningen är spfsoder@gmail.com. Har ni något att fråga om eller om ni vill komma med förslag på kommande underhållning/föredrag, resor eller fester så mejla oss.
OBS!
Ni som bytt eller skaffat e-post skicka ett e-mejl till föreningens e-post enligt ovan med
namn, adress och telefonnummer, så kommer ni med på våra utskick av t.ex. månadsbladet

Det här har vi genomfört den senaste tiden
Månadsmöte
Den 23 november hade vi ett månadsmöte.
Ett 60-tal medlemmar fick höra Östgötatrafikens representanter berätta om dagens biljettsystem, en fråga som engagerade många.
Därefter underhöll Trio Tombola med musik från flera sekel – från Bellman till Broberg.
Mötet avslutade med sedvanlig god fika, föreningsinformation och lotteri.
Julfest
1 december åt vi en mycket god julbuffé från Sörby Herrgård. Vi startade upp med lite glögg och pepparkaka samtidigt som vi underhölls av Kurt Fyhrs orkester.
En julfest som uppskattades av oss alla som var där eller hur?
Festkommittén tackar för DAGENS ROS. Det motiverar oss att fortsätta med trevliga fester.

Promenader
Vi har fortsatt att gå promenader i Rambodalsområdet på 3 till 4 km. Under promenaden pratas det mycket och vi löser många världsproblem allt ifrån Covidpandemi till cykelställsproblem.
Fler hälsas välkomna, det finns gott om plats på vägar, gångbanor och stigar.

Nästa månadsblad planerar vi att ge ut i mitten av februari.

Månadsbladet 2022:1 i sin helhet finns att läsa här som PDF
Nyheter läggs direkt ut på vår hemsida.