SPF Söders månadsblad 2021:3

Hälsningar från ordförande

Kära medlemmar,

Hoppas detta månadsblad hittar hem till allt flera medlemmar. Det skickas till er med e-post och finns på vår hemsida. Ni som får månadsbladet kan gärna dela med er till medlemmar som ni vet inte har tillgång till e-post!
Som vi nämnde i månadsbladet i mars kommer vi inte att skicka ut något program förrän vi börjar närma oss något som börjar lika en ”normal” vardag igen. Många av oss har redan fått en eller två vaccinationssprutor och det känns ju skönt. Nu kan man börja leva som ”vanligt” igen. Frågan är om vi kan det? Tills vidare ska även de som vaccinerats följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer, vilket innebär att vi inte kan har några medlemsmöten, resor eller fester än så
länge. Tråkigt! Så länge pandemin fortsätter att belasta sjukvården måste alla
ta sitt ansvar att förhindra spridningen.
Vi kan fortsätta att träffas och umgås utomhus och det är i alla fall något positivt! Som ni säkert har sett har vi utökat på våra promenader i Rambodal från en till två gånger i veckan, tisdagar och torsdagar. Boulen kommer igång i maj. Välkomna att anmäla er!
Har ni tips och idéer på andra uteaktiviteter så hör gärna av er till styrelsen. Är det något som ni vill drag i gång själva, så hjälper vi gärna till!
Förbundet drar i gång med sin Folkhälsoveckan den 17 – 21 maj. Varje dag kommer att ha ett eget tema; mat och kostråd, psykisk hälsa, relationer, rörelse och hjärnan. Det blir en föreläsning på förmiddagarna (digitalt) och en mer fysisk eller utmanande aktivitet på eftermiddagarna. Även distrikten och föreningarna uppmanas att ha egna aktiviteter. Vi återkommer med mera information!
Ut och rör på er nu när våren är i antågande. Och hör av er om ni har tips och idéer på utomhusaktiviteter!

Vårliga hälsningar från
Gordon Carlson

Månadsmötena under våren är fortsatt inställda
På grund av rådande omständigheter och Folkhälsomyndighetens råd har styrelsen beslutat att ställa in föreningens medlemsmöten under våren och sensommaren. Vi satsar på att komma igång igen i september. Vi planerar att som tidigare genomföra våra möten i S:t Johannes församlingshem.
Genom att ”coronaanpassa” (hålla avstånd till varandra) planerar vi att även fortsättningsvis genomför våra tisdags- och torsdagspromenader. Det är bara nyttigt att komma ut i friska luften och röra på sig. Om man känner sig minsta krasslig, så ska man naturligtvis hålla sig hemma.
Vi har inte planerat att genomföra några resor under våren utan vi satsar helhjärtat på att få till någon/några trevliga resor under nästa halvår.
Styrelsen fortsätter att bevaka utvecklingen och håller er informerade via hemsidan och i kommande månadsblad. Nästa nummer planerar vi skicka ut under maj. Kom ihåg att meddela oss din e-postadress, även vid byte av e-postadress. Det är bättre att meddela oss en gång för mycket än en gång för lite för då kan vi inte nå Dig.

BIO på Cnema skjuts framåt i tiden
Arbetsgruppen för SPF Seniorfilmer har tillsammans med Cnema fortsätter att planera våra filmvisningar i framtiden, I första hand gäller det de två filmerna från vårens program 2020 som ställdes in av kända skäl. I nuläget vet vi inte när och hur vi kan återuppta filmvisningarna, allt är ju beroende på hur pandemin utvecklar sig. Vi återkommer med mer information efterhand

Stanna hemma och gå en studiecirkel
SV kan nu i coronatider erbjuda ett antal digitala studiecirklar www.sv.se

Anmäl dig till en studiecirkel eller föreläsning online. Det finns ett antal olika ämnen att välja på.
Kostnad från 0 kronor och uppåt

• • Plats för samtal
    Plats för samtal är en mötesplats, ett dialogforum, där perspektiven breddas och åsikter möts i
    ett bildande samtal.
    • Använda digitala verktyg
    Vi hjälper dig ta mötet online.
    • Se kultur online
    Se livesänd musik, dans, teater, samtal eller annan kultur

Det här har vi genomfört den senaste tiden
Promenader
Vi har fortsatt gå promenader på ca 3 km i en grupp i Rambodal

Agenda för den närmaste tiden framöver
Nedanstående mycket tunna agenda kommer att uppdateras vart efter tider/platser för nya aktiviteter fastställs (eller ändras) samt efter FHM rekommendationer. Vi får hoppas att vi kan börja genomföra fler aktiviteter efter sommaren. Just nu ser det positivt ut vad avser
vaccineringen även om det går lite långsammare än den ursprungliga planen.

• Promenader
    Vi kompletterar nu våra promenader med att även gå torsdagar.
    Tisdagar och torsdagar Kl 10:30
    Gemensamma promenader i Rambodal. Samling på parkeringen vid
    Rambogatan 60. För mer information kontakta Birgitta Hilke,
    tfn 070-847 17 93.
    Under promenaden gäller ”säkerhetsavstånd” till varandra, så att vi
    reducerar risken att bli smittade
  • Boule i Ljuraparken
    Tisdagar Kl 10:00
    Från och med maj månad spelar vi boule på tisdagar i Ljuraparken.
    Passa på och prova boule.
    Kontakta Gun Pettersson, tfn 073-639 96 28 för mer information.
  • Stadsvandring i Norrköping
    Måndagen 14 juni Kl 13:30
    Guide Åsa Birgersson guidar oss längs med Södra Promenaden. Vi
    avslutar vid Halvars glass om någon är sugen på glass.
    Samling Södra Promenaden mitt emot Brandstationen.
    Anmälan till Birgitta Hilke 070-847 17 93 senast 7 juni.
    Kostnad 30 kr, betalning via Swish eller kontant vid anmälan.
    På grund av restriktioner gäller max 15 personer, så att vi kan hålla
    säkerhetsavstånd.

En påminnelse
Vår e-postadress till föreningen är spfsoder@gmail.com
Har ni något att fråga om eller om ni vill komma med förslag på kommande underhållning/föredrag, resor eller fester så mejla oss.
OBS! Ni som bytt eller skaffat e-post skicka ett e-mejl till föreningens e-post enligt ovan med namn, adress och telefonnummer, så kommer ni med på våra utskick av t.ex. månadsbladet

Månadsbladet 2021:3 i sin helhet finns att läsa här som PDF
Nästa månadsblad
planerar vi att ge ut under maj/juni.
Nyheter läggs direkt ut på vår hemsida.