Gamla bilder 2012-2011

2012 års första månadsmöte var välbesökt. Anneli Palmgren berättade medryckande och personligt om hur det var att komma som krigsbarn från Finland med en adresslapp om halsen

Efter välförtjänta applåder tackade Rune för en fin stund

Årsmötet i februari var otursförföljt. Både Roxens ordförande Gudrun Abrahamsson och kassör Signhild Norin låg i sängen med feber. Men med gemensamma krafter genomfördes mötet.

Ingegerd hade som vanligt laddat lotteribordet och P-O i bakgrunden räknar på vad priserna kostat.

Mary-Anne och Björn gör sig beredda att ta över Signhilds jobb, nu när hon ligger sjuk.

Rune är nöjd med borden. Mötet kan börja.

Pensionärer tål det mesta. Trots att det var minusgrader på morgonen kom 13 tappra när utomhusboulen startade den 18 april. Det var kallt om händerna men vad gör det, när man tycker boule är så roligt.

11 - 12 juni var det klubbmästerskap i Gränna. 20 boulespelare ville att följa med. Vi hade tur med vädret och när vi åkte hem på tisdagseftermiddagen var alla trötta efter mycket frisk luft och många steg på bouleplanen.
Här har Göte och Hans just spelat färdigt och studerar hur det går för kommande motståndare.

2011 års mästere funderar på om det går tillräckligt bra för att vinna i år också.

Signhild och Conny ser så nöjda ut, så deras klot ligger nog bra.

Blodsockret hinner aldrig sjunka, för det finns alltid gott om hembakat på kaffeborden.

Innan vi lämnar Gränna får lagen som lyckats bäst sina priser. Årets segrare blev Margareta och Hans. Tvåa blev Ingegerd Och Arne Och trea Signhild och Conny.

Höstsäsongen började med en regnig resa i Östergötlands skärgård. Trots fånvaron av sol blev resan intressant med besök på Capella Ecumenica och lunch längst ut på Lammskär

På Capella Ecumenica möttes vi av vacker musik ( O store Gud)

I kyrkan fick vi sedan höra hur detta vackra kapell kom till

På Lammskär serverades en härlig fisklunch

Septembers månadsmöte blev en höjdpunkt. Musikterapeut Birgitta Andersson berättade om sitt arbete bland gamla och dementa. Hur musik och glädje väcker minnen till liv, även hos personer som kanske tappat fotfästet i sin nutid. Färgglada kläder och roliga hattar underlättar kontakten med de gamla.

Efter Bigittas framförande blev det livliga diskussioner vid kaffeborden

I mitten av oktober ordnade distrktet en kurs i Norrköping för föreningarnas folkhälsoombud. Ingegerd Nyman var på plats och den här gången handlade det mest om, att många gamla har alldeles för många olika mediciner och ibland vet man inte, varför man får dessa läkemedel.

Jubileum i oktober.
SPF roxen har haft 30-års jubileum i Vagnhallen, Fontänen. Efter att välkomstdrink serverats välkomnade Gudrun Abrahamsson gästerna. Vid varje bordskuvert fanns en jubileumsskrift innehållande program, historik och sånger. Tal hölls av distriktsordförande Lindy Yngvesson, kretsordförande Rolf Sundin och tidigare ordförande Hans Söderberg. Blommor och presenter överlämnades. Lindy Yngvesson överräckte SPF-s 5-årsbrosch med diplom till Margareta Sundlöf. En härlig middag serverades. Musikerna Peter och Anders svarade för underhållningen och framförde bland annat ett potpurri bestående av Jules Sylvains 40-tals melodier. Förutom att vara festens toastmaster sjöng Ingalill Örtnäs solo och ledde allsången tillsammans med musikerna. Kvällen avslutades med dans.

Det samtalades flitigt vid borden och alla såg ut att trvas.

Gudrun orförande i Roxen och Rolf orförande i Gripen hade trevligt tillsammans

Lindy Yngvesson, Helena Söderberg, Bengt-Olof Johansson (ordförande i Brasken) och Ragna Sundin log glatt mot kameran.

Två tidigare ordförande i Roxen, Marianne Nilsson och Hans Söderberg.

Gästerna vid Gunillas bord i väntan på efterrätten.

Åke skålar med fotografen

Våren 2011 har vi börjat spela boule på en ny bana i Ryd. Vi har en stor grusplan, så vi får rum med många banor. När vi började i mitten av april kom det 17 medlemmar och trots att det varit kallt ibland, har många kommit. Planen får vi låna varje onsdag av Hemgårdarnsa Bollklubb och Linköpings kommun har ställt upp två stora bord med bänkar, så att vi kan sitta bra under fikapausen.

När Ingegerd lottat lagen är det dags att böja spela

Kaffepausen är viktig. Den sociala biten i boulespelet betyder lika mycket som tävlingen.

Klubbmästerskapet spelar vi i böjan av juni i Gränna sedan 6 år tillbaka. Ingegerd tar upp anmälan .

Även distriktsmästerskap i Motala anmäler vi oss till.

Klubbmästerskapet i Gränna blev varmt och soligt. Vi spelade i två dagar och vid avslutningskaffet var nog alla ganska trötta efter många matcher. Finalmatchen gick mellan Ingegerd Nyman - Arne Nilsson och Siv Furubacke - Barnt Sundlöf. Ingegerd och Arne vann med 13-12 och när P-O delade ut priset var nog alla fyra väldigt nöjda.

I Motala var vädret utmäkt för boulespel. Vi brukar inte lyckas så bra på Distriktsmästerskapet men i år gick två lag vidare till slutspel. Allra bäst lyckades Ingegerd och Hans som kom trea och strålade som solar när priset delades ut.

En tidig morgon slutet av maj var vi i Vidingsjö och hoppades få höra göken. Det fick vi inte, men däremot många andra vårfåglar.
Jan Moberg lärde oss många knep för att kunna känna igen olika fågelläten.

Det är många kuvert som ska fyllas, när höstkatalogerna ska skickas ut till medlemmarna.

Årert avslutades med Luciafest. Lucia kom från Björkö fria gymnasium.