Tåkern och Skänninge 2022

Bussresa till Tåkern fredagen den 22 maj

Vårens bussresa gjordes tillsammans med Rotary i Åtvidaberg. En buss med 43 personer åkte en fin och solig vårdag till Naturum vid Tåkern. Där serverades kaffe och god bulle. Naturum bjöd på mycket intressant med utställningar, film och guidning. Vi såg grågåspar med ett gäng små ungar på strandängen, en beckasin och en rödbena. Den kunniga guiden uppmärksammade oss på läten från bland andra skäggmes (bilden ovan), kärrhöna och den skygga rördrommen.

Lunch serverades på Ödeshögs tjusiga och populära golfbana, otroligt vackert belägen vid Vättern.

Resan gick vidare till Skänninge där guider mötte oss. Vi fick veta mycket om Skänninges historia och Vårfrukyrkan (bilden ovan). Skänninge var under medeltiden en viktig stad i Sverige. Handeln var stor bl a med Tyskland. Många tyskar invandrade till Skänninge. Det var marknad i Skänninge redan då.
Kaffe och hembakat bröd serverades på museet.

En fin och trevlig dag, och samarbetet med Rotary kommer att fortsätta.

Text Britt-Marie Nygren
Bilder Svenska kyrkan och Fågeln.se