Bussresa till Mårbacka

Den 3:e maj reste medlemmar i Club Skoga till Mårbacka.

Solig morgon på Nora Stads Torg och 28 stycken förväntansfulla resenärer. SPF SENIORERNA CLUB SKOGA har valt att spegla Selma Lagerlöfs liv och författarskap med förberedelser i form av studiecirkel under tidiga vårvintern. Att besöka Mårbacka, där Selma föddes och växte upp kändes naturligt. Herrgården ligger i Östra Ämteviks socken i Sunne Kommun. Mårbacka är numera en minnesgård, ett resultat av att författarinnan föreskrev i sitt testamente, att Mårbacka skulle bevaras och visas för allmänheten i det skick som gården var vid hennes död. Bussresan går över Karlstad och ett kaffestopp välkomnas  efter några mil, då också smörgåsar serverades.
Det värmländska landskapet ger många samtalsämnen  under färden. Vid framkomsten till Östra Ämteviks kyrka  besöker vi Selma Lagerlöfs grav. Därefter fortsätter vi till Mårbacka. På cafét  serveras vi rotfruktssoppa och hembakat bröd. Kaffe avslutar lunchen.
En auktoriserad, skicklig guide berättar med inlevelse om Selmas hem , författarskap och liv. Även hennes kärleksfulla gåva , Nobelpriset i litteratur , medaljen i guld och Kung Gustav V :s medalj, som hon gav till förmån för finska krigsbarn. I byggnaden visas bland annat hennes arbetsplats, där hon tillbringade många timmar varje dag, biblioteket i den kända,  gröna jadefärgen med gulddekorationer, som ett fint minne.
Stämningen var hög bland deltagarna , då intrycken och det vårliga vädret förgyllde resan. Hemfärden, de tre timmarnas resa, bjöd på glada leenden och att studiecirkelns förväntningar infriats. Även glädje efter tristessen, som covid,19 medfört, kändes mildrad. Nöjda resenärer tackade chauffören Curt Pålsson.
Sommaravslutning för SPF Seniorer CLUB Skoga på Nora Annas café i Hälltorp den 9:e juni. VÄLKOMMEN!
ANNIETTE LINDVALL
Ordförande