Studiebesök hos Arkivcentrum

Den 7 februari 2023 gjorde SPF Örebro City ett studiebesök hos Arkivcentrum i deras nya lokaler på Nastagatan 11.

Det var 15 medlemmar som blev guidade och informerade av Håkan Henriksson, han kan allt om arkivering!
Arkivcentrum förvarar handlingar från företag och föreningslivet från 1600-talet och framåt och har nu 7,5 km hyllarkiv och 2,5 km kvar att växa i. Vi fick gå runt i lokalerna och titta på många gamla handlingar som finns arkiverde. Här finns protokoll från Viby Baptistförsamling 1857, det är det äldsta protokollet i samlingarna. Dessutom finns en bokrygg från Östergötland med 1813 års skattelängd. Den är med i Guiness rekordbok.
Man kan komma till Arkivcentrum och släktforska ända från 1600-talet, det finns gamla husförhörslängder och arkivhandlingar från skattebetalningar bl.a.
Offentlighetsprincipen från 1766 gör att alla har tillgång till arkivet. Håkan informerade oss också om att Sverige har världens bästa arkiv med bevarade handlingar!
SPF Örebro City tackar för en mycket givande förmiddag!