Ansätten

Naturspanarna har varit i Ansätten och studerat blommor

SPF Seniorerna Lindesberg/Naturspanarna har haft avslutning på studiecirkeln ”Blomsterfjället Ansätten” 11-14 juli. Vi bodde i Bakvatttnet i stugor/på campingen hos Conny och Maggan Magnusson
För 1 år sen när vi var där fick jag en idé att ha med Naturspanarna hit och nu har den avslutats med en fantastisk vandring på Blomsterleden. Alla 18 ”spanare” tog sig ända upp till Ansättens Fjällstuga, drygt 5 km och 3 personer ända upp till toppen! Nu fanns verkligen tillfälle att se rikedomen av blommorna på riktigt som finns med i boken ”Blomsterfjället Ansätten” av Rut Magnusson och Hans Tingman.
Vi var 3 matlag som fixade alla middagarna utomhus, nere vid sjön vid byns vindskydd på stekpannor/grillpinnar och i muurikkor uppe vid stugorna.
Onsdagens utflykt gick till Hotagens vackra kyrka som vi besökte på väg till Hasslingsåfallet, därefter 3 olika forsar i Ansättåns canyon. Fjällbjörkens design i Björnrun stod näst på tur, där vi njöt av stutar fyllda med olika godsaker, kaffe m.m. Curt och Rut Magnusson berättade historiken runt deras gård Björnrun samt hur arbetet med Blomsterleden startade där Rut var en av dem som var med från början.
En av deltagarna undrade hur vi kunnat få så många trevliga vänner här och det är tack vare bröderna Conny och Curt med respektive Maggan och Rut som gjorde vårt besök så fulländat. Service utöver det vanliga, höll oss med ved, lånade ut nyckel till fjällstugan, lånade ut muurikka, vi fick slå upp våra 2 stora tält på tomten, öppnade serveringen bara för oss. Stort tack till er från alla nöjda Naturspanare! Anita Lindgren.