SPF Seniorerna Kamraterna i Örebro

Om Förbundet

Sveriges Pensionärsförbund, SPF Seniorerna, är en riksomfattande partipolitiskt och religiöst obunden organisation. Den är öppen för alla som har rätt att uppbära pension i Sverige samt för make/maka eller sambo till medlem.

Organisationen har närmare en kvarts miljon medlemmar i hela landet fördelade på 26 distrikt och ca 750 lokalföreningar. SPF arbetar för att ta tillvara pensionärers/seniorers intressen i samhället och för att motverka ålderism och diskriminering av äldre.

Om Föreningen

I Örebrodistriktet finns 23 föreningar av mycket olika storlek. SPF Seniorerna Kamraterna, som bildades 1984, har cirka 520 medlemmar och 40-talet vänmedlemmar. De flesta av Kamraternas medlemmar bor i Adolfsberg och Marieberg med omnejd, men ett flertal medlemmar bor i andra delar av Örebro. Man väljer själv vilken förening man vill tillhöra oavsett bostadsadress.

Medlemskapet i Kamraterna innebär att du är med och stöttar SPF:s arbete på riks-och distriktsnivå, samtidigt som du stöttar föreningens lokala arbete. SPF Kamraterna strävar efter att erbjuda medlemmarna en varierad och innehållsrik verksamhet med tillfällen att träffa och umgås med andra seniorer och berika livet med trevliga upplevelser och nya bekantskaper. Som medlem väljer man naturligtvis hur mycket man vill engagera sig i föreningens verksamhet och delta i olika aktiviteter, men vi vill att alla ska känna sig välkomna.

Medlemskap i Kamraterna kostar i nuläget 280 kr/år. Av årsavgiften går 75 kr till Kamraterna, 45 kr till distriktet och 160 kr till förbundet centralt.. Föreningens lokala verksamhet bygger helt på ideellt arbete från engagerade medlemmar i styrelse, programgrupp och olika arbetsgrupper.

Vill du veta mer om föreningen Kamraterna och dess verksamhet kan du klicka dig vidare genom vår hemsida för att ta del av kommande program, läsa rapporter från olika aktiviteter inom föreningen samt få information om SPF-appen och vår Facebook-grupp.. Du kan också hitta information om medlemskap och de förmåner man som medlem erbjuds.