Arbetsordning KPR
Örebro kommun 2023-12-14 Ks 1443/2023 orebro.se
Arbetsordning för Kommunala Pensionärsrådet i Örebro kommun
Beslutad av Kommunstyrelsen, den 16 januari 2024, § 16 Dokumentansvarig på politisk nivå: Kommunstyrelsen Dokumentansvarig på tjänstemannanivå: Kommundirektör .
Allmänt
Det kommunala pensionärsrådet (KPR) är ett organ för överläggningar, samråd och ömsesidig information mellan företrädare för pensionärsorganisationerna och kommunens styrelser och nämnder.
Syfte
• Rådet ska förstärka inflytandet i alla frågor som gäller pensionärer.
• Rådet bör vara remissinstans i frågor som berör pensionärer.
• Rådet ska verka för att pensionärernas synpunkter beaktas i styrelser, nämnder och förvaltningar.
• Rådet kan föra fram önskemål om förändringar för pensionärer i kommunens verksamheter till
nämnder och förvaltningar.
• Rådet är ett forum för opinionsbildning och kunskapsspridning i frågor som berör pensionärer.
Arbetsuppgifter
Kommunstyrelsens utsedda ledamöter informerar rådet om planer och förändringar av samhällsinsatsernas utformning och organisation som berör pensionärer. Då finns möjlighet att inhämta synpunkter som kan påverka nämndernas beredning av ärenden. Pensionärsorganisationernas representanter har i rådet möjlighet att aktivt arbeta för förändringar i den kommunala verksamheten. De kan informera om och ge förslag till lämpliga anpassningar av det serviceutbud som berör pensionärers möjligheter till god livskvalitet. Rådet kan på detta sätt vara ett referensorgan och remissinstans i frågor som berör pensionärerna. Rådet ska årligen utarbeta en verksamhetsberättelse och en verksamhetsplan.
Rådets sammansättning
Kommunala pensionärsrådet (KPR) är i första hand organisatoriskt knutet till Kommunstyrelsen. För varje mandatperiod1 utser Kommunstyrelsen fyra ledamöter till rådet. Kommunstyrelsen utser även rådets ordförande bland kommunstyrelsens utsedda ledamöter. Pensionärsorganisationerna utser 9 ordinarie ledamöter och 9 ersättare till rådet och rådet utser vice ordförande bland pensionärsorganisationernas företrädare. Ledamöter och ersättare ska vara folkbokförda i Örebro kommun. Ersättarna, som är personliga, kallas till samtliga möten, men har rösträtt enbart om ordinarie ledamot saknas. KPR kan adjungera en person efter beslut av ordförande. De pensionärsorganisationer som är företrädda i rådet ska vara verksamma i kommunen, tillhöra en nationell organisation, vara öppna för alla pensionärer och ha till syfte att tillvarata pensionärernas intressen. En av ledamöterna som utses av Kommunstyrelsen ska också vara ledamot eller ersättare i Kommunstyrelsen. 1 Mandatperioden omfattar tiden från den 1 januari året efter kommunalval till och med den 31 december det år kommunalval hålls nästa gång 4 ARBETSORDNING FÖR KOMMUNALA PENSIONÄRSRÅDET I ÖREBRO KOMMUN
Arbetsformer
Rådet kan tillsätta ett arbetsutskott (AU) som består av ordförande och 1 ledamot från varje pensionärsorganisation, med uppgift att bereda ärenden och föreslå dagordning till rådets sammanträden. Arbetsutskottet (AU) kan i vissa undantagsfall fatta beslut om någon nämnd/styrelse måste ha ett svar före nästa ordinarie sammanträde med KPR. Rådet sammanträder vid behov, minst sex gånger per år. Om det föreligger särskilda skäl får ordföranden ställa in ett sammanträde, ändra dagen eller tiden för sammanträdet. Om möjligt ska samråd ske med vice ordförande. Extra sammanträde skall hållas om rådets ordförande, vice ordförande, AU eller mer än hälften av rådets ledamöter begär det. Om en remiss kräver snabbt svar kan ett extra sammanträde hållas digitalt. Ordföranden ansvarar för att kallelse utfärdas till sammanträdena. Kallelsen ska vara skriftlig och innehålla uppgift om tid och plats för sammanträdet och skickas ut senast 14 dagar före varje sammanträde med rådet. Kallelsen bör åtföljas av ärendelista. Ordföranden bestämmer i vilken utsträckning handlingar som tillhör ett ärende på ärendelistan ska bifogas kallelsen. Vid sammanträdet förs protokoll, som justeras av ordföranden och en ledamot. Kommunstyrelsen svarar för sekreterarservice åt rådet. Protokollsutdrag tillställs de som är berörda av protokollförda beslut. Rådets protokoll ska delges ledamöter och ersättare i rådet samt Kommunstyrelsen och nämnderna. Örebro kommun ska på sin webbplats informera om rådet, dess ledamöter samt publicera rådets protokoll.
Ekonomisk ersättning
Rådets ledamöter och ersättare får ersättning. För ledamöter och ersättare som är förtroendevalda i Örebro kommun gäller riktlinjer för arvoden och ersättningar till förtroendevalda, partigruppsresurser och partistöd mandatperioden 2023–2026 i sin helhet. Övriga ledamöter och ersättare som inte är förtroendevalda i Örebro kommun får ersättning för sammanträden samt för rese- och parkeringskostnader2. Kostnaden för dessa ersättningar hanteras inom Kommunstyrelsens budgetram.
Utbildning
Ledamöter och ersättare ska i samband med ny mandatperiod få utbildning likvärdig den som erbjuds nämndledamöter i Örebro kommun, dock minst en dag.
Ändring av arbetsordning
Arbetsordning för kommunala pensionärsrådet (KPR) fastställs av Kommunstyrelsen. 2 Ersättning för sammanträden utgår med belopp i enlighet med riktlinjer för arvoden och ersättningar till förtroendevalda, partigruppsresurser och partistöd mandatperioden 2023–2026, Bilaga 1 – beloppsbilaga. Rese- och parkeringskostnader utgår i enlighet med riktlinjer för arvoden och ersättningar till förtroendevalda, partigruppsresurser och partistöd mandatperioden 2023–2026,
//
Notera: Det är pensionärsorganisationerna som, mellan sig, kommer överens om hur fördelningen av pensionärsrepr i KPR sker.